Personeel niet achterlaten

KLM blijft lange afstanden vliegen: personeel uitgezonderd van strengere coronaregels

23 januari 2021 21:36 Aangepast: 23 januari 2021 21:42
Een KLM-toestel stijgt op van Schiphol, begin november 2020. Beeld © ANP

Er is een oplossing om KLM personeel uit te zonderen van de strengere coronaregels voor reizigers. Na ruim anderhalve dag koortsachtig overleg tussen het bedrijf, ministeries en het RIVM is er een geitenpaadje gevonden. Dankzij deze oplossing kan KLM op lange afstanden blijven vliegen.

Piloten en stewards van luchtvaartmaatschappijen die naar Nederland vliegen, hoeven geen negatieve sneltest van maximaal 4 uur oud meer te hebben om aan boord te mogen. In plaats daarvan acht het OMT een test van die maximaal 12 uur voor vertrek is afgenomen voldoende, mits er binnen 72 uur wordt teruggevlogen.

Terug binnen 72 uur

Als de terugvlucht later dan 72 uur na de heenvlucht is, dan moet er opnieuw een test gedaan worden. Als dat niet op de plaats van bestemming kan, dan moet er bij terugkomst in Nederland worden getest.

Op die manier kan de crew 'in alle redelijkheid' niemand anders besmetten, zo staat in het advies van het OMT. Dat is zojuist door ministers Cora van Nieuwenhuizen en Hugo de Jonge naar de Tweede Kamer gestuurd. Er is geen risico dat personeel door passagiers wordt besmet, omdat deze wel verplicht zijn om vlak voor vertrek een sneltest te doen, zo redeneert het OMT.

Afgezonderd terugvliegen

Daarnaast moeten crewleden in het buitenland zo veel mogelijk op hun hotelkamer blijven en in de 'bubble' van de bemanning. Verder adviseert het OMT dat als iemand van de crew toch ziekteverschijnselen heeft, hij of zij met een mondmasker op in afzondering terug moet vliegen als er geen test mogelijk is.

Het 'alternatieve protocol' is een opluchting voor KLM. Sinds vannacht moeten reizigers die uit landen komen waar volgens de overheid een groot risico is om besmet te raken maar liefst twee negatieve testen kunnen laten zien bij aankomst in Nederland.

Twee negatieve testen

Het gaat om een 'gewone' zogeheten pcr-test en een sneltest van maximaal 4 uur oud bij het aan boord gaan. Op deze manier hoopt het kabinet te voorkomen dat nieuwe varianten van het coronavirus zich via reizigers in Nederland verspreiden. 

KLM-personeel moet ook aan deze regels voldoen, maar volgens het bedrijf is dat niet mogelijk. Als een stewardess of piloot positief zou testen, moet hij of zij achterblijven. En dat risico wil KLM als werkgever niet nemen.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

KLM stopt met langeafstandsvluchten vanwege verplichte coronatest

Haagse lobby

KLM lobbyde in de afgelopen dagen in Den Haag om een uitzondering voor het eigen personeel te krijgen op het strenge testbeleid. Dat deed het bedrijf onder meer door te stellen dat de levering van vaccinaties in gevaar zou kunnen komen. Maar het kreeg nul op rekest. 

"Natuurlijk heb ik het liefst als minister van luchtvaart dat ze gewoon vliegen. Maar het moet veilig zijn. Dat is het enige criterium", liet minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat, VVD) de deur wel op een kier staan om toch een uitzondering te maken. 

Het bedrijf had overigens ook nog niet alle langeafstandsvluchten naar zogeheten hoogrisicolanden gestaakt, waar het eerder deze week mee dreigde. Vanochtend arriveerde er bijvoorbeeld nog een vlucht uit New York en voor morgen staan er nog vluchten uit onder meer Lagos in Nigeria en Nairobi in Kenia op het vluchtschema op de site van Schiphol

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Passagiers weten niet dat sneltest verplicht is en missen vlucht naar Nederland

Vliegverbod

De strengere overheidsmaatregelen die het kabinet woensdag aankondigde bezorgen KLM nog meer hoofdbrekens. Sinds vandaag om een minuut na middernacht geldt er een vliegverbod voor vluchten uit Zuid-Amerika, Zuid-Afrika en het Verenigd Koninkrijk. 

Het bedrijf vliegt nog wel naar deze landen, blijkt uit het vluchtschema op de site van Schiphol. De vliegtuigen komen vervolgens leeg of met vracht terug naar Nederland, legt een woordvoerder uit.

Vrachtvluchten zijn inderdaad uitgezonderd van het Nederlandse vliegverbod voor vluchten uit Zuid-Amerika, bevestigt een woordvoerder van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Eventueel mogen er zelfs bepaalde beroepen zoals zeevarenden en medisch personeel mee als passagiers, voegt zij toe. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Nieuwe ontslagronde bij KLM: 1000 banen op de tocht

Ontslagronde: 1000 banen weg

Dit nieuwe besluit zal mogelijk ook nog extra consequenties voor het personeel hebben. KLM kondigde gisteren aan dat er tussen de 800 en 1000 banen zullen verdwijnen bij het bedrijf. Die reorganisatie was al gepland.

Door de extra vliegbeperkingen waar het bedrijf zich aan moet houden vanwege het vliegverbod naar de eerder genoemde landen, zullen er mogelijk nog meer maatregelen nodig zijn, gaf topman Pieter Elbers al aan.

RTL Z First Nieuwsbrief

Schrijf je in voor de Z First nieuwsbrief

Wil jij elke ochtend als eerste op de hoogte zijn van wat er speelt op economisch gebied? Schrijf je dan nu in voor de Z First nieuwsbrief

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van