Minder vluchten

Nieuwe ontslagronde bij KLM: 1000 banen op de tocht

21 januari 2021 15:06 Aangepast: 21 januari 2021 16:09
KLM-crewleden op het vliegveld van Hongkong, februari 2020. Beeld © ANP / SIPA Press

De crisis bij luchtvaartmaatschappij KLM wordt steeds dieper en het bedrijf ziet geen andere oplossing dan een nieuwe ontslagronde. Door de reisbeperkingen wereldwijd om de tweede coronagolf te bedwingen, wordt er veel minder gevlogen dan waar eerder op was gehoopt.

"De realiteit is dat het herstel met name op de longhaul bestemmingen aanzienlijk langer duurt dan verwacht", meldt het bedrijf in een persbericht.

Minder vluchten betekent ook dat er minder mensen nodig zijn. En dus wil KLM de komende tijd 800 tot 1000 voltijdsbanen (fte) gaan schrappen. Dat heeft het personeel zojuist te horen gekregen van topman Pieter Elbers tijdens een online bijeenkomst.

Piloten, stewardessen en grondpersoneel

Waarschijnlijk worden er beduidend meer mensen getroffen door de plannen, omdat er ook mensen in deeltijd bij het bedrijf werken. Het cabinepersoneel wordt het hardst geraakt: daar wil KLM 500 voltijdsbanen (fte) schrappen, meldt vakbond FNV Cabine.

Bij het grondpersoneel zullen als het aan KLM ligt tussen de 200 en 400 banen komen te vervallen. En bij de afdeling cockpit, waar piloten mee bedoeld worden, wil KLM 100 fte aan banen schrappen. 

Het is onduidelijk of het plan ook zal leiden tot gedwongen ontslagen. Het bedrijf reageerde niet direct op aanvullende vragen van RTL Z. Het plan moet ook nog besproken worden met de vakbonden en de ondernemingsraad zal er nog advies over mogen geven. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

KLM stopt met langeafstandsvluchten vanwege verplichte coronatest

Cabinepersoneel hard geraakt

Dat de klap het hardst aankomt bij het cabinepersoneel heeft drie redenen, legt Birte Nelen van vakbond FNV Cabine uit. "Er wordt vooral minder gevlogen op de lange afstanden, en daar is meer cabinepersoneel voor nodig dan op de korte vluchten in Europa." Verder wordt er momenteel vooral veel vracht vervoerd, waar ook minder stewards en stewardessen voor nodig zijn. 

Als laatste gebruikt KLM kleinere toestellen op dit moment, omdat er minder passagiers vervoerd hoeven te worden. "En daar is ook minder cabinepersoneel voor nodig", vertelt Nelen. 

"Er hangt nog een donkere wolk boven het bedrijf, als er strengere regels voor testen en reizen komen."

Met het sombere nieuws van vandaag, is het nog niet voorbij vreest zij. "Dit is nog maar op basis van de huidige situatie", reageert ze. "Er hangt nog een donkere wolk boven het bedrijf, als er strengere regels voor testen en reizen komen."

"De impact kan dus nog groter zijn. Dat die onzekerheid blijft hangen is het ergste", zegt Nelen. 

Strenger testbeleid

KLM houdt de optie nadrukkelijk open dat er nog meer banen moeten verdwijnen. Het bedrijf stopt mogelijk met vliegen naar bestemmingen buiten Europa als personeel aan dezelfde strenge eisen voor testen moet voldoen als alle andere reizigers. Het kabinet wil dat reizigers die uit risicogebieden komen een negatieve sneltest kunnen laten zien van maximaal vier uur oud. 

De bemanning van KLM zou hier ook aan moeten voldoen. Een pilote of steward die positief test, zou dan moeten achterblijven in het buitenland. Dat wil KLM niet, dat past niet binnen 'goed werkgeverschap'. Stel dat KLM geen uitzondering krijgt, dan kost dat mogelijk nog eens extra banen, hint topman Elbers in het persbericht

Tweede reorganisatie

De reorganisatie is de tweede in minder dan een half jaar tijd. Eind juli 2020 kondigde KLM een reorganisatie aan waarbij 1500 banen geschrapt zouden worden. Deze ontslagronde was onderdeel van een groter plan. In dat plan verdwijnen in de komende jaren in totaal maximaal 5000 voltijdsbanen bij het bedrijf.

Overigens is het KLM tot nu toe gelukt om het personeelsbestand in te krimpen zonder mensen te moeten ontslaan. Dat lijkt nu toch onvermijdelijk.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

'50 tot 60 procent vluchten KLM vervalt', personeel bezorgd

In juli ging het bedrijf nog uit van een rooskleuriger situatie dan in de afgelopen maanden het geval bleek te zijn. KLM ging uit van vliegen op 60 procent van de capaciteit van voor de coronacrisis. 

Minder vluchten

Dat vooruitzicht werd in september al bijgesteld naar 45 procent voor de laatste drie maanden van 2020. Of dat überhaupt gehaald is, weten we pas bij de presentatie van de jaarcijfers, halverwege februari. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Tweede ontslaggolf bij KLM 'kwestie van tijd', 1500 banen op het spel

Extra noodsteun

Het bedrijf ontving tot nu toe al een fors pakket overheidssteun, via loonkostensubsidie NOW en een pakket (garanties op) leningen van 3,4 miljard euro. 

Op dit moment wordt achter de schermen onderhandeld over een nieuw steunpakket voor Air France-KLM van de Franse en Nederlandse overheid. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Hoekstra in gesprek over extra steun om Air France-KLM in de lucht te houden

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van