Staatssteun nodig

Faillissement dreigt voor Eurostar, treinverbindingen in gevaar

18 januari 2021 12:43 Aangepast: 19 januari 2021 11:18
De Eurostar-treinen rijden amper meer. Beeld © Getty

Eurostar vraagt om extra overheidssteun. Anders dreigt een faillissement. Het bedrijf dat via de Kanaaltunnel treint tussen Londen en diverse Europese bestemmingen ligt door de coronacrisis bijna helemaal stil. Nu is het geld ook op.

Eurostar heeft de Britse overheid gevraagd het bedrijf financieel te steunen. Anders is in de komende zomer het geld op en dreigt een faillissement.

"Zonder extra steun van de overheid is er een groot gevaar dat we dit niet overleven", zo zegt het bedrijf in een verklaring. Eurostar ligt voor 95 procent stil en rijdt slechts twee treinritjes per dag nog tussen Londen en het Europese vasteland. "De huidige situatie komt door de coronacrisis en is ernstig."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

In 3 uur en 40 minuten van Londen naar Amsterdam: de nieuwe Eurostar-trein rijdt

Wie gaat dat betalen?

Het probleem bij die oproep om steun is dat de grootste aandeelhouders niet in Groot-Brittannië zitten maar elders. Omdat er verschillende internationale aandeelhouders zijn, is onduidelijk wie nu geld zou moeten steken in Eurostar zodat de treinen niet definitief stil komen te staan.

De Franse overheid heeft via het staatspoorbedrijf SNCF met 55 procent het grootste belang. De Belgische spoorwegen bezitten 5 procent en de rest is in handen van investeerders uit onder meer Canada. De Britten verkochten eerder dit jaar hun belang in Eurostar en zien het bedrijf niet meer als Brits. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

NS schrapt extra spitstreinen vanwege lockdown

Samen

"Als econoom zegt ik dat het een gedeeld belang is voor de landen waar de trein rijdt", aldus vervoerseconoom Erik Verhoef van de VU Amsterdam. "En dat die landen samen dus steun moeten bieden."

Volgens Verhoef is het niet meer dan logisch dat er staatssteun komt. "Meer treinvervoer past in het klimaatbeleid. Het zou toch gek zijn dat als we straks weer mogen reizen dit treinbedrijf niet meer bestaat."

Trots ontbreekt

De Eurostar rijdt van Londen naar Franse bestemmingen als Parijs en de Franse Alpen, naar België en sinds vorig jaar ook naar Nederland. Nu is dat een keer heen en weer naar Londen, zo laat de NS weten. Normaal is dat meerdere keren per dag. 

Verhoef heeft wel begrip voor het feit dat overheden niet zomaar klaar staan om het bedrijf te redden. "Het is logisch dat ze vooral naar elkaar kijken."

Hij begrijpt dat dat ze gemakkelijker geld steken in de luchtvaart: "Bij luchtvaartmaatschappijen is er meer sprake van nationale trots."

Extra geld op

Volgens een woordvoerder van de NS rijdt er nu dagelijks nog één trein heen en weer tussen Londen en Nederland. "Daar zit ook NS-personeel op." De NS zegt nog geen verzoek te hebben gekregen mee te werken aan de redding van Eurostar.

Overigens hebben de aandeelhouders al 200 miljoen euro in Eurostar gestoken sinds de uitbraak van de coronacrisis. Maar dat geld is bijna op, zo zegt Eurostar. 

 

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van