Minder modellen, meer winst

Renault zet in op elektrisch: brengt Renault 5 terug met batterij

14 januari 2021 16:31
Prototype van de nieuwe, elektrische, Renault 5. Beeld © Greg Jongerlynck/DPPI

De nieuwe topman Luca de Meo gooit het roer om bij de Franse autobouwer Renault. Hij wil minder modellen maken, maar die zijn wel vaker elektrisch en ze moeten meer winst opleveren. Eén van de nieuwe modellen is de oude vertrouwde Renault 5, maar dan in een elektrisch jasje.

De Meo ontketent naar eigen zeggen een 'Renaulution', de samentrekking van Renault en het Franse woord voor revolutie.

Het draait in zijn nieuwe strategische plan niet meer om zoveel mogelijk auto's te maken en te verkopen, maar om winst te maken.

De Meo breekt met het beleid van Carlos Ghosn, tot voor twee jaar de grote man bij Renault en diens Japanse partner Nissan. Ghosn wilde wel steeds groter groeien.

Elektrisch: Renault 4 en 5

Onderdeel van de nieuwe aanpak is dat Renault veel meer elektrische auto's wil gaan maken, waardoor het beter op de toekomst moet zijn voorbereid. Tot 2025 komen er 14 nieuwe modellen, waarvan 7 elektrisch.

Daarvoor grijpt het concern deels terug op twee modellen uit de jaren zestig en zeventig: de Renault 5 wordt in een nieuw elektrisch jasje gestoken en de Renault 4 mogelijk ook.

De nieuwe Renault 5 lijkt overigens nog maar heel in de verte op het model dat in 1972 op de markt kwam.

Alpine gaat weer raceauto's bouwen. Alpine gaat weer raceauto's bouwen.

Marktleider

In 2025 wil Renault marktleider zijn op het gebied van elektrische auto's. 

Samen met een toeleverancier zal Renault, mogelijk in Noord-Frankrijk, een fabriek voor batterijen voor elektrische auto's bouwen. Ook wil het concern gaan samenwerken op het gebied van brandstofcellen voor auto's.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Subsidie elektrische auto's alleen nog beschikbaar voor tweedehandsjes

Coronacrisis

De omslag bij Renault is geen luxe. De coronacrisis hakt erin. In 2020 daalden de verkopen met 21 procent, dat is de helft meer dan de krimp van de automarkt als geheel.

Het resultaat over 2020 is nog niet bekendgemaakt. In het eerste halfjaar was er een fors verlies van 7,4 miljard euro. Renault kreeg al steun van de Franse overheid.

Prototype van de nieuwe Renault 5. Prototype van de nieuwe Renault 5.

Kosten omlaag

Om winstgevender te worden gaat Renault ook flink in de kosten snijden. Zo moeten de kosten per auto met 600 euro omlaag en als je 3,1 miljoen auto's maakt in 2025, zoals het plan is, dan tikt dat aardig aan.

Vorig jaar maakte Renault overigens nog 4 miljoen auto's, maar dat komt niet meer terug. Winstmarge in plaats van marktaandeel is zoals gezegd nu het motto. Vorig jaar maakte Renault al bekend om 15.000 banen te schrappen.

De Meo wil ook minder investeren. De kostprijs moet door dat alles met 30 procent dalen. Naast kosten verlagen wil Renault zich buiten Europa op een aantal groeimarkten richten, zoals Latijns-Amerika, India en Rusland.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Volkswagen: verkoop elektrische auto's verdrievoudigd

Mobilize

Onder het concern Groupe Renault vallen naast het merk Renault, ook Dacia-Lada in het goedkope segment en de sportwagens van Alpine. Er komt nog een vierde poot, maar dat is geen automerk.

Mobilize moet namelijk inkomsten halen uit onder meer mobiliteitsdiensten, zoals autodelen, taxi-app en vervoer on-demand. In 2030 moet Mobilize goed zijn voor 20 procent van de omzet.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van