Twee keer betalen

Bestellers overheidsdocumenten bewust misleid via dubieuze websites

11 januari 2021 11:45 Aangepast: 11 januari 2021 12:37
Beeld © iStock

Mensen die overheidsdocumenten bestelden via sites als mijnverklaring.nl en mijnkentekenbewijs.nl zijn bewust misleid. Ze betaalden extra kosten voor de documenten die ook heel makkelijk bij de overheid zelf te bestellen zijn, zonder dat dit duidelijk was. De uitbater van de sites geeft toe dat de sites misleidend waren, maar zegt dat dit nodig was om de concurrentie voor te blijven.

Toezichthouder Autoriteit Consument en Markt (ACM) eist dat de misleiding direct stopt. Als de overtredingen doorgaan volgt een boete van 15.000 euro per week, tot maximaal 150.000 euro.

Via de websites van het bedrijf StatEmpire kunnen klanten een aanvraag doen voor bijvoorbeeld een kentekenbewijs of een verklaring omtrent gedrag. Aanvragen die ook eenvoudig direct bij de overheid gedaan kunnen worden zonder tussenpersoon.

Na de aanvraag beland je uiteindelijk alsnog op de website van de overheid, waar je zelf de aanvraag moet afronden. Klanten betalen dan zowel het gewone tarief bij de overheid als een bedrag aan de 'bemiddelingswebsite'.

Verkeerde been

De ACM neemt het het bedrijf kwalijk dat klanten op allerlei manieren op het verkeerde been worden gezet. Zo leek het erop dat zij hun aanvraag deden bij een overheidsdienst. Bovendien werd ten onrechte de indruk gewekt dat het aanvragen via de sites sneller zou gaan en een grotere slagingskans had. Dat was allemaal niet waar.

Tot overmaat van ramp waren de sites ook nog onduidelijk over de (on)mogelijkheid om nog af te zien van de koop en manipuleerde het bedrijf online reviews door in ruil voor een goede beoordeling een deel van het geld terug te geven.

Bewust misleidend

Emir Arazov, jurist bij het bedrijf, geeft toe dat de websites misleidend waren voor consumenten, en dat was geen ongelukje. "De concurrentiepositie is belangrijk", vertelt hij. "We willen niet roomser zijn dan de concurrenten." 

Ook andere bemiddelingswebsites wekken de indruk dat ze van de overheid zijn, en als alleen de sites van StatEmpire zich dan netjes gedragen, is het lastig concurreren, vertelt hij.

Wel zegt hij blij te zijn dat er nu duidelijkheid is over wat mag en wat niet, maar Arazov hoopt dan wel dat ook de andere spelers in de markt worden aangepakt.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

ACM: Bol.com moet duidelijker zijn over de echte verkoper

Sites aangepast

De websites zijn inmiddels aangepast waardoor het duidelijker is welke kosten er gemaakt worden door consumenten en dat het geen overheidssites betreft.

Volgens het bedrijf zouden 3500 mensen die een annuleringsverzoek hebben gedaan dat werd afgewezen alsnog een brief hebben ontvangen waarin hen de mogelijkheid wordt geboden om hun geld terug te vragen. Ook dat was een van de eisen van de ACM.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van