Oude toestellen

Amazon is inmiddels een grote luchtvaartmaatschappij

06 januari 2021 16:28 Aangepast: 06 januari 2021 16:54
Een toestel van Amazon in Parijs. Beeld © Getty

Webwinkel Amazon koopt elf gebruikte Boeings 767 op en gaat er vrachttoestellen van maken. De toestellen worden toegevoegd aan de toch al niet bescheiden vloot die nu uit ruim 80 toestellen bestaat. Met de aanschaf van veelal oude toestellen schiet ook de CO2-uitstoot van het bedrijf tegen de beloftes in verder omhoog.

De uitbreiding van de vloot past in de strategie van Amazon om steeds meer van de logistiek van de wereldwijde webwinkel in eigen beheer te houden.

Het bedrijf heeft al grote distributiecentra op vliegvelden en nabij stadscentra en onderaannemers die de pakjes tot aan de voordeur brengen worden vaak verplicht dat onder de vlag van Amazon te doen. Het bedrijf zegt minder afhankelijk te willen worden van logistieke dienstverleners als UPS.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

Amazon wil met zelfrijdende taxi de strijd aangaan met Uber

Delta

Amazon koopt de toestellen van het Amerikaanse Delta en het Canadese West Jet. De passagierstoestellen worden omgebouwd tot transporttoestellen.

Het is de eerste keer dat Amazon toestellen koopt. De andere zeventig toestellen worden door het bedrijf geleased. "Met een mix van lease en eigen toestellen kunnen we onze operaties beter managen", zegt vicepresident Sarah Rhoads van Amazon Global Air in een blog.

Oude vloot

Doordat Amazon vooral gebruik maakt van tweedehands toestellen is de vloot relatief oud. Volgens Bloomberg is de gemiddelde leeftijd van de toestellen 26 jaar.

Het oudste toestel vliegt al 37 jaar rond. Ter vergelijking: de cargovloot van Lufthansa is gemiddeld 11 jaar oud. Die van UPS 20 jaar.

Het nadeel van oude toestellen is dat ze milieuvervuilender zijn dan nieuwe. De luchtvaart is goed voor drie procent van de wereldwijde C02-uitstoot. In Nederland is dat zes procent terwijl diezelfde sector goed is 0,5 procent van de economie, zo zegt het CBS

C02 is een broeikasgas dat medeverantwoordelijk is voor de opwarming van de aarde. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

Review: deze elektrische cargo-bike is 'een droomfiets'

Cargo in de lift

Luchtvaartmaatschappijen stoten vooral hun oudere toestellen af omdat de markt is ingezakt en ze liever met zuinigere nieuwe toestellen vliegen. Transport van goederen via de lucht is de afgelopen jaren echter gestaag toegenomen, zo blijkt uit onderzoek van Accenture.  

Goedkope afdankertjes van luchtvaartmaatschappijen zijn voor een 4 tot 5 miljoen dollar omgebouwd tot vrachttoestel.

CO2-uitstoot

Amazon heeft als doel de eigen CO2-uitstoot in 2030 te hebben gehalveerd. En in 2040 moet het nul zijn. Volgens het onderzoeksbureau Cargo Facts Consulting groeide de CO2-emissies met de luchtcargo-activiteiten in 2019 echter met 35 procent, zo meldde Bloomberg enkele maanden geleden.

De webgigant zegt zelf dat de CO2-uitstoot in 2019 met 15 procent toenam. Terwijl de omzet 22 procent steeg.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van