Expansie in België en Duitsland

New York Pizza groeit 20 procent, 'corona een geluk bij een ongeluk'

05 januari 2021 17:23 Aangepast: 28 juni 2021 11:41
Beeld © Robin Utrecht

Voor pizzaketen New York Pizza is de coronacrisis een 'geluk bij een ongeluk'. De omzet steeg afgelopen jaar met zo'n 20 procent. Voor het nieuwe jaar verwacht het bedrijf een verdere omzetgroei, mede door de ambitieuze uitbreidingsplannen.

Voor veel horecabedrijven was 2020 een dramatisch jaar, maar New York Pizza draaide juist uitstekend. Bijna alle vestigingen bezorgen en consumenten maken daar graag gebruik van. 

"Er werd vaker besteld en de bestellingen waren ook nog eens groter", zegt Joost Geurtsen, directeur marketing van New York Pizza.

Het in Amstelveen opgerichte bedrijf is alleen in Nederland actief en opende eind december één vestiging in het Belgische Leuven en twee in Keulen, in Duitsland.

11,5 miljoen pizza's

De omzet steeg afgelopen jaar met circa 20 procent. Een precies cijfer wil Geurtsen niet noemen, maar die toename is ten opzichte van de omzet van 'ruim 100 miljoen euro' in 2019. Er werden in 2020 11,5 miljoen pizza's gebakken, gemiddeld 8,70 euro per pizza dus.

Bij de omzet die Geurtsen noemt gaat het om de consumentenomzet. Dat is de omzet die de New York Pizzavestigingen behalen.

De omzet van Black Tomato Holding (de houdstermaatschappij van New York Pizza) was in 2019 51,4 miljoen euro en daarop werd een nettowinst gemaakt van 4 miljoen euro. De omzet betrof de vergoeding die franchisenemers betalen én de productie plus verkoop van pizzadeeg, aan onder meer franchisenemers.

New York Pizza en Black Tomato Holding

New York Pizza valt onder Black Tomato Holding. De inkomsten van die laatste bestaan voor een deel uit de 'fee' die franchisers betalen voor het gebruik van de naam New York Pizza.

Onder Black Tomato Holding valt ook een bedrijf dat deeg en ingrediënten maakt en levert, aan de franchisers van New York Pizza, maar ook aan derden, aldus Teun van Genugten. Hij is de directeur van Euro Pizza Products, dat deeg maakt en verkoopt.

Ruwweg 25 procent van het deeg dat wordt gemaakt gaat naar de franchisers van New York Pizza. Van de totale omzet van Black Tomato Holdings komt driekwart uit de groothandelsactiviteiten (de productie en verkoop van deeg en ingrediënten) en maar 15 procent uit franchise-opbrengsten.

'Slice' vs. bezorgen

In een klein aantal filialen, zoals in de binnenstad van Amsterdam, kun je alleen 'slices', een stuk pizza, kopen. Ze bezorgen niet. Circa 95 procent van de vestigingen bezorgt echter wel en dat maakte het omzetverlies van de 'slicevestigingen' meer dan goed.

"Het was het beste jaar uit de geschiedenis van New York Pizza", zegt ceo Philippe Vorst in een persbericht. Het bedrijf bestaat al 27 jaar.

Van 224 naar 300 vestigingen

Hij wil verder groeien. "Tot 2023 willen we van de huidige 224 vestigingen naar 300", zegt Geurtsen. Daarvoor zijn goede vestigingspunten nodig én ondernemers. Alle filialen zijn immers van franchisers.

"Wellicht dat het nu doordat winkels het lastig hebben makkelijker is om goede plekken te vinden", zegt Geurtsen. "De afgelopen jaren was dat erg lastig."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Hoe New York Pizza de tweede pizzaketen van Nederland werd

Trendbreuk

Hij denkt in 2021 wel een verdere mooie omzetgroei te kunnen behalen, maar niet zoals afgelopen jaar. Niettemin is hij voor de wat langere termijn optimistisch.

"Corona zorgt voor een trendbreuk, veel meer mensen hebben kennis gemaakt met laten bezorgen en dat zullen ze ook blijven doen", aldus Geurtsen.

Groei in Nederland

Groei ziet hij in zowel Nederland als in het buitenland. De meeste vestigingen zijn nu in de randstad. Vooral in het noorden en het oosten van het land zijn nog witte vlekken.

Ook in plaatsen waar New York Pizza nu al zit kan het volgens Geurtsen nog groeien.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Reclame Code Commissie oordeelt over omstreden New York Pizza-poster

België

Twee jaar geleden zei ceo Philippe Vorst nog tegen RTL Z dat hij voorlopig geen plannen had voor expansie naar het buitenland. Nu is dat wel het geval.

Daarbij ligt de focus op België, om te beginnen Vlaanderen. Dat is makkelijker, omdat het verse deeg vanuit de productievestiging in Amstelveen daar naartoe moet worden vervoerd en Vlaanderen is nu eenmaal minder ver rijden dan Wallonië.

Eerst 10, daarna 100 vestigingen

Er zijn inmiddels ook overeenkomsten met lokale ondernemers in Brugge en Antwerpen. Dit jaar moeten er in Vlaanderen in totaal tien New York Pizza's zijn. Uiteindelijk moet dat aantal stijgen tot zo'n honderd.

Het is de tweede poging van New York Pizza in België. In 2008 werd er al een vestiging geopend, in een tankstation, maar dat was puur afhalen van 'slices' en het werd geen succes.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Gedragseconoom: pizza als bonus werkt beter dan geld

Duitsland

Groei moet ook komen uit Duitsland. Binnenkort wordt in Keulen de derde vestiging geopend. Omdat Duitsland veel groter is, ligt de focus op de deelstaat Noordrijn-Westfalen. Deze grenst aan Nederland en er wonen iets meer mensen dan in Nederland.

Toch is New York Pizza hier wat voorzichtiger, Geurtsen spreekt van 'de markt aftasten'.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van