4000 medewerkers paraat

18.000 pakketjes vertraagd: Blokker komt met eigen bezorgdienst

18 december 2020 10:22 Aangepast: 18 december 2020 14:33
Blokker-bezorger Beeld © Blokker

Met een tweede lockdown, winkelsluitingen en de feestdagen voor de deur hebben de pakketbezorgdiensten van Nederland het drukker dan ooit. "PostNL loopt over", zegt winkelketen Blokker. Daarom komt de keten met een eigen bezorgdienst. Ook Intertoys, onderdeel van hetzelfde moederbedrijf als Blokker, doet dat.

De winkels van Blokker zijn net als vele anderen dicht, maar het bedrijf zegt meer dan 4000 medewerkers bereid te hebben gevonden om vanaf vandaag pakketten te bezorgen met hun eigen fiets of auto. Dat gebeurt vanuit de lokale winkels. 

Speelgoedwinkel Intertoys laat vrijdag weten hetzelfde te gaan doen. Zo'n 1100 medewerkers van het bedrijf zullen gaan bezorgen. Zowel Blokker als Intertoys zijn onderdeel van moederbedrijf Mirage Retail Group.

"Klanten bestellen online en laten dat bezorgen in hun Blokker-winkel", zegt een woordvoerder van Blokker. Het product komt of uit de schappen van de winkel of uit het distributiecentrum, vervolgens stapt de medewerker in de auto of op de fiets om het te bezorgen.

'Bezorgen in eigen auto mag'

Het moet het bedrijf helpen om deze lockdown een beetje door te komen. Blokker bouwde in een paar dagen een app die intern wordt gebruikt om alle logistiek te kunnen afhandelen, zegt de woordvoerder. Bijvoorbeeld voor het scannen van pakketten die worden afgeleverd. Voor de klantenservice kwam een nieuw draaiboek.  

"Onze hr-afdeling is nagegaan of alles juridisch in orde is", aldus de woordvoerder. Bedrijven zoals PostNL stellen strenge eisen aan bezorgers. Ze moeten een verklaring van goed gedrag inleveren en een toets doen voordat ze de weg op mogen. 

De medewerkers van Blokker mogen gewoon de weg op met hun eigen voertuig. "Ze zijn verzekerd." 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Moederbedrijf Blokker blij met verlies van 144 miljoen

Druk, druk, druk

Klanten die kiezen voor de bezorgdienst Blokker Express kunnen een levertijd van zo’n een tot drie dagen verwachten. Kiezen ze voor PostNL dan is dat drie tot zeven dagen, zegt het bedrijf. Voor bestellingen onder de 40 euro betaal je bij beide 5,95 verzendkosten. Bedragen erboven worden gratis geleverd.

Veel koeriersdiensten in Nederland lopen over. Het zijn normaal gesproken al de drukste weken van het jaar. Door de nieuwe maatregelen van het kabinet is het bijna te druk geworden. 

"Normaal doen onze chauffeurs zo'n 110 adressen per dag aan. Op een dag als vandaag zijn dat er 230", vertelde een van hen eerder aan RTL Z. Het betekent weinig adempauze, veel chauffeurs zijn bekaf.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Pakketbezorgers vrezen winkelsluiting: 'Bekaf en overwerkt'

18.000 pakketten vertraagd

Er wordt er een ongekend aantal pakketten bezorgd door bedrijven zoals PostNL. Daarom werden er al extra bezorgers de weg op gestuurd. Maar het blijkt niet genoeg om al onze bestellingen te kunnen verwerken. Het bedrijf besloot deze maand om minder pakketten op te halen bij webwinkels. 

En daar hebben webwinkeliers zoals Bol.com en Blokker last van. "Er is een capaciteitsprobleem", zegt de woordvoerder van Blokker. In in het distributiecentrum van het bedrijf staan nog 18.000 pakketjes die PostNL niet heeft opgehaald. Hierdoor dreigen er vertragingen van meer dan een week, zegt Blokker.

Creatieve oplossingen

Op dit moment zitten alle bezorgdiensten vol, zegt Wijnand Jongen, directeur van webwinkelorganisatie Webwinkel.org. "Veel ondernemers zijn aan het kijken hoe ze de druk op de ketel kunnen verlichten", zegt hij. Creatieve oplossingen, zoals het zelf bezorgen, noemt hij 'een prima idee'. "Als het haalbaar is voor een bedrijf." 

Het fenomeen 'zelf gaan bezorgen' is ook niet helemaal nieuw. "Veel kleine ondernemers deden dat tijdens de eerste lockdown ook al." De echte webwinkeliers van Nederland, zoals Coolblue, doen het bijvoorbeeld ook al langer.

Voor meer traditionele retailers zoals Blokker is de online logistiek echter wel nieuw. Blokker heeft in drie dagen een koeriersdienst opgebouwd, maar de plannen waren er al, zegt het bedrijf. "Het stond voor volgend jaar gepland, maar is nu razendsnel opgetuigd."

Miniatuurvoorbeeld
Lees meer:

PostNL kan pakjesdrukte weer niet aan, webwinkels en klanten de pineut

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van