Porta Potti en inbouwtoiletten

Mobiele wc-maker komt om in het werk door coronacrisis

08 december 2020 06:33 Aangepast: 08 december 2020 06:48
Thetford groeide dankzij de coronacrisis keihard en zoekt extra personeel. Beeld © Malini Witlox

Voor veel bedrijven is 2020 een rotjaar. Er zijn echter ook bedrijven die de wind in de rug hebben. Een daarvan is Thetford. Het bedrijf dat onder meer draagbare toiletten voor kampeerders maakt, kan de vraag amper aan.

Gezocht: personeel, van productiemedewerkers tot monteurs. Er zijn anno 2020 maar weinig bedrijven die medewerkers zoeken, overal vallen ontslagen. Maar Thetford in Etten-Leur zoekt tientallen mensen. "In januari 2019 zaten we op 365 fte en nu op 500 fte", zegt Bartho Anderson, hr-directeur van Thetford. "Er moeten nog tachtig werknemers bij komen."

Wie een caravan of camper heeft, heeft ongetwijfeld een product van het bedrijf in huis.

Thetford maakt al sinds 1968 de porta potti (mobiel chemisch toilet) en later kwamen daar onder meer ingebouwde wc's (cassettetoilet), reinigingsvloeistoffen, koelkasten, gasfornuizen en serviceluiken voor campers, caravans en boten bij. Vanuit Etten-Leur, waar bijna alles geproduceerd wordt, worden 65 landen beleverd.

Coronacrisis

Net als bij andere bedrijven waren maart en april vreselijke maanden. Alles lag stil, het personeel van Thetford nam twee weken lang verlofdagen op. "De omzet was 75 procent minder dan normaal. Het ging echt heel slecht. Maar in mei krabbelde het al een beetje op." 

Toen van mei tot juli op campings de toiletgebouwen dicht moesten, explodeerde de vraag. "Vanaf juni begon het goed te draaien en de laatste drie maanden zijn de drukste ooit," legt Anderson uit.

Omzet

Dat is ook te zien in de omzetcijfers. In het eerste kwartaal van 2020 had Thetford tweederde minder omzet, zegt Anderson. Ook het tweede kwartaal was nog niet goed.

"In het derde kwartaal namen de orders van de groothandels die weer aan caravan en camper-fabrikanten leveren toe. En ook nu krijgen we het amper verwerkt. We hopen het jaar met een kleine min van vijf procent af te sluiten. Een hele prestatie als je naar de eerste maanden kijkt."

Johan Vincenten (links) en Bartho Anderson. Johan Vincenten (links) en Bartho Anderson.

Productiehallen

Dat het druk is, is op de productieafdeling goed te merken. Er zijn twee hallen, in de ene worden onder meer de cassettetoiletten gemaakt en in de andere de koelkasten voor de campers en caravans.

Een productielijn is verdeeld in verschillende werkplekken. Op iedere werkplek staat een medewerker die een specifieke taak uitvoert, bijvoorbeeld het monteren van kabels, printplaatjes of slangen. Het ene na de andere toilet rolt 'van de band af'. In 2020 waren dat er maar liefst 200.000, die later door de caravanfabrikant ingebouwd worden.

Via een andere productielijn worden de freshup-sets gemaakt, die bedoeld zijn voor tweedehands caravans of campers. Deze set bestaat uit een nieuwe toiletbril en een afvaltank. Anderson: "De verkoop hiervan is dit jaar met vijftig procent gestegen naar 120.000 exemplaren. Dat komt omdat ook tweedehands caravans en campers dit jaar veel verkocht zijn."

Thetford groeide dankzij de coronacrisis keihard en zoekt extra personeel. Thetford groeide dankzij de coronacrisis keihard en zoekt extra personeel.

Robotiseren

Ook in de hal waar de koelkasten worden gemaakt is het druk. Op een paar plekken zijn robots ingezet, bijvoorbeeld om te boren. "Die robots zijn nieuw, om onze capaciteit te vergroten. We kunnen echter niet alles mechaniseren. Een medewerker kan veel handelingen beter en sneller uitvoeren dan een robot", vertelt Johan Vincenten, directeur operations.

Omdat we dit jaar vanwege de diverse lockdowns massaal in Europa op vakantie gingen, waren de nieuwe en tweedehands campers en caravans niet aan te slepen. En het bedrijf profiteerde daarvan.

Thetford groeide dankzij de coronacrisis keihard. Thetford groeide dankzij de coronacrisis keihard.

400.000 porta potti's

Bijna 400.000 porta potti's gingen over de toonbank, een groei van 65 procent ten opzichte van 2019. Die worden allemaal in China gemaakt, maar via Nederland naar 65 landen gedistribueerd. "We moesten alleen al vijftien extra heftruckchauffeurs aannemen voor die drukte."

Niet alleen vanuit Nederland, bekend als sleurhuttenland, was er een gestegen vraag. "In Rusland is de populariteit van de datsja's toegenomen, omdat de Russen niet de hele zomer in de stad wilden blijven. Die buitenhuizen waar de Russen op vakantie gaan hebben vaak zelf geen voorzieningen", legt Anderson uit.

Extra capaciteit

Om alle vraag aan te kunnen werd er opgeschaald. De deur gaat voorlopig niet om vijf uur op slot, maar er werkt een avondploeg. Vincenten: "Op die manier konden we makkelijk de capaciteit uitbreiden. En ook overdag hebben we er mensen bijgezet."

Om de groei bij te benen, was Thetford mede afhankelijk van haar leveranciers die de grondstoffen leveren. Het was een continu worsteling om alles geregeld te krijgen, zegt Vincenten.

"Eerst lag alles in China al stil, toen wij nog in bedrijf waren. We hebben toen een andere leverancier in Amerika ingezet. Later gingen ook andere landen op slot waar we leveranciers hebben. Uiteindelijk hebben we zelfs grondstoffen in laten vliegen, die normaal met het schip komen. We waren er continu mee bezig om maar te zorgen dat we hier door konden werken."

Thetford groeide dankzij de coronacrisis keihard. Thetford groeide dankzij de coronacrisis keihard.

Toekomst

In het Verenigd Koninkrijk gaat de overheid in december vaccineren, in januari zijn naar verwachting de eerste Nederlanders aan de beurt. Toch verwacht Thetford dat de vraag naar haar producten zal blijven groeien en dat het personeel niet alsnog op straat komt te staan.

"We verwachten in 2021 op 140 procent van de normale omzet te zitten. De vliegmarkt ligt nog wel even plat. Mensen zijn voorzichtig en zullen blijven kamperen. En met een caravan of camper ben je flexibel."

Ook verwacht het bedrijf veel omzet uit een nieuwe vinding te halen. Het gaat om het iNDUS-systeem waarbij water uit de douche of kraan hergebruikt wordt om het toilet te spoelen. Via een app is te zien wanneer de afvaltank vol is of de watertank leeg. Campereigenaren hoeven dan dus minder vaak de watertank bij te vullen of de afvaltank te legen.

Ook zijn er groeimarkten zoals China. Sinds 2013 heeft het bedrijf daarom een verkoopkantoor in Shenzen. Anderson: "De Chinese kampeermarkt is enorm in ontwikkeling, de verkoop verdubbelt daar ieder jaar. Over tien jaar kan het goed onze grootste afzetmarkt zijn."

Thetford groeide dankzij de coronacrisis keihard. Thetford groeide dankzij de coronacrisis keihard.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van