Bedrijven in coronatijd

Een wereldster om je virtuele event te pluggen: 'Gaan we meer zien'

03 december 2020 06:16 Aangepast: 03 december 2020 15:17
Idris Elba Beeld © Getty Images

Tony's Chocolonely heeft voor de presentatie van de jaarcijfers een bekende acteur ingeschakeld. Wereldster Idris Elba zal op het virtuele event van de chocolademaker spreken. "Meer Nederlandse bedrijven gaan dit doen."

Sinds de coronacrisis worden we doodgegooid met virtuele meetings. Vergaderingen via Zoom, overleggen op het werk via Teams en bellen met familie en vrienden via FaceTime. Bedrijven die klanten en aandeelhouders willen bereiken, moeten soms dus net wat meer hun best doen om onze aandacht te trekken.

Zoals Tony's nu doet met Elba. Een zeer slimme tactiek, vindt marketingdeskundige Rob Benjamens van B&BA. Hij denkt dat een grote naam een event onder de aandacht kan brengen. Een voorwaarde: de beroemheid moet wel bij het merk passen. 

Miniatuurvoorbeeld
Bedrijf achter Zoom verdient flink

Zoom vaart wel bij thuiswerkers: omzet stijgt 357 procent

Telefoontje

In het geval van Elba en Tony's lijkt dat zo. De Brit wilde graag voor het merk werken, terwijl de chocoladerepen eigenlijk alleen maar in Nederland bekend zijn. "We belden zijn agent, maar kregen hem gelijk aan de telefoon. Hij zei dat hij ons al kende en van onze missie op de hoogte was en het tof vond", vertelt Thecla Schaeffer van Tony's.

Elba kreeg betaald voor de klus, maar doneerde het bedrag aan een goede doelen stichting. Hoeveel dat is, kan het bedrijf niet zeggen. "Normaal zijn we heel transparant, maar we moeten zijn privacy respecteren", aldus Schaeffer.

"Vroeger waren de events vreselijk. Als je het goed regisseert, kan het wel werken."

Niet alleen de act

Marketingexpert Benjamens denkt dat meer bedrijven beroemdheden aantrekken voor hun online event. Helemaal nu we voorlopig niet meer teruggaan naar volle zalen voor aandeelhouders of zakenrelaties. "We hebben nu de mogelijkheid, want een normaal congres zit er niet in. Je ziet ook dat de kwaliteit van de programma's steeds beter wordt, dus dat helpt ook."

Volgens de marketeer is het niet alleen de act die ons naar zo'n event trekt, maar ook de techniek. "De close-ups zijn beter, de regie ziet er goed uit. Dat was vroeger allemaal vreselijk. Als je het goed regisseert, dan kan dit werken."

Inspelen op achterban

Bedrijven als Tony's hebben veel volgers, een achterban. Daar kunnen andere bedrijven volgens Benjamens van leren. "Zorg dat die mensen naar je bijeenkomst komen, virtueel wel te verstaan."

Hij denkt dat er een 'volgende stap komt', dat ondernemingen meer gaan en ook moeten doen om hun even te pluggen. "Bijvoorbeeld door er een trendwatcher erbij te halen. Die ons vertelt wat ons te wachten staat. Of een expert op het gebied van innovatie."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van