Op de pof leveren

Atradius: forse stijging rekeningen die niet meer worden betaald

02 december 2020 06:11 Aangepast: 02 december 2020 06:51
Door de coronacrisis zitten modewinkels in zwaar weer. Beeld © ANP

Om toch omzet te halen, zijn bedrijven een stuk coulanter met de betaaltermijnen van hun rekeningen. Dat vertrouwen wordt niet altijd beloond: het aantal rekeningen dat vermoedelijk nooit wordt betaald, steeg explosief.

Voor de coronacrisis uitbrak was ongeveer een derde van het totaalbedrag dat bedrijven nog van klanten tegoed hadden niet binnen na de uiterste termijn betaald. Inmiddels ligt dit percentage op 56 procent, een stijging van 75 procent in vergelijking met vorig jaar.

Dat meldt kredietverzekeraar Atradius in zijn jaarrapportage. Atradius vroeg ruim 2600 bedrijven uit 13 Europese landen naar de betaalmoraal van hun afnemers en hun eigen beleid. Van de 200 Nederlandse bedrijven levert meer dan de helft hun spullen zonder daar meteen voor betaald te willen worden. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Wiebes: geplande afbouw steunpakket 'ligt niet voor de hand'

Langere betalingstermijnen

Sinds het uitbreken van de coronacrisis duurt het gemiddeld 25 dagen langer voordat bedrijven geld van klanten op hun rekening hebben. Daar hebben bedrijven zelf ook de hand in gehad, want ze zijn soepeler geworden met hun betalingstermijn. Vorig jaar lag die gemiddeld op 28 dagen, nu willen bedrijven best 49 dagen wachten op hun geld.

Dat pakt niet altijd goed uit, want soms komt het geld helemaal nooit binnen. Van alle leveranties waar pas later voor betaald hoeft te worden, hebben bedrijven inmiddels 10 procent afgeschreven als 'oninbaar'. Voor de coronacrisis gebeurde dit in 1,3 procent van de gevallen.

Het aantal rekeningen dat niet betaald wordt en dus afgeschreven moet worden, kan nog oplopen: 9 procent van de rekeningen is na 90 dagen nog niet betaald. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Aantal faillissementen blijft nog laag, maar CPB waarschuwt

Soepeler

Het aantal bedrijven dat zo lang wil wachten op het geld, is ook flink gestegen tijdens de coronacrisis, blijkt uit het rapport. Voor de uitbraak van het coronavirus was maar 4 procent van de ondervraagden bereid langer dan 90 dagen te wachten, inmiddels is dat 14 procent.

Waarom gaan bedrijven zo soepel om met de betalingstermijn? Ze hopen dat ze zo meer verkopen. Bedrijven zijn daarom ook vaker bereid om op de pof te leveren. 

Vertrouwen tot de grens

Het gaat daarbij vooral om leveringen aan bedrijven binnen Nederland. Dat staat haaks op de situatie voor de coronacrisis en dat is gezien Nederlands kracht als exportnatie 'des te opmerkelijker', aldus Atradius.

Mogelijk verandert dat wel in het komende half jaar, want een klein deel van de bedrijven overweegt ook soepeler te zijn met hun betalingstermijnen voor handel over de grens.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van