Corona-kerst

Kerstdrukte: supermarkten AH langer open, soms zelfs tot middernacht

25 november 2020 16:05 Aangepast: 25 november 2020 16:48
In de rij voor kerstboodschappen bij Albert Heijn. Beeld © ANP

Het is alle hens aan dek in supermarktland. Mede door de coronacrisis eten we in de feestmaand december vooral thuis ons kerstdiner en dat levert de nodige logistieke uitdagingen op. Ook voor marktleider Albert Heijn.

Hoogstwaarschijnlijk geen feestelijke diners met de hele familie in een restaurant dit jaar en een vlucht naar een witte kerst in een Alpenland zit er ook al niet in. Heel wat Nederlanders kiezen er dan ook noodgedwongen voor om zelf thuis een kerstdiner te koken. 

Dat gaat de nodige drukte opleveren bij supermarkten. Bijvoorbeeld bij Albert Heijn. De marktleider liet ook dit jaar consumentenonderzoek doen waaruit naar voren komt dat mensen dit jaar meer tijd in de keuken willen doorbrengen, zeker met Kerstmis. De afgelopen jaren kwam de nadruk juist steeds meer op gemak te liggen. 

Ruimere openingstijden

Om al die mensen te bedienen neemt Albert Heijn de nodige maatregelen, zegt topvrouw Marit van Egmond. "Alle winkels gaan tot 22.00 uur 's avonds open om mensen de kans te geven op een verantwoorde manier hun boodschappen te doen. Zo'n 250 winkels zullen zelfs tot middernacht open blijven in aanloop naar de kerstdagen. De venstertijden voor leveringen zijn bij deze winkels verruimd, in samenspraak met de gemeenten." 

Ze roept klanten op om de geldende regels in acht te nemen. "Dus kom alleen boodschappen doen en houd anderhalve meter afstand."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Webshops roepen klanten op om cadeaus feestdagen tijdig te bestellen

Ook aan online is gedacht. De supermarkt kampte de afgelopen weken verschillende keren met een overbelaste bestelmodule. "Om de bezorging zoveel mogelijk te spreiden, gaan we de komende 6 weken ook op zondag bezorgen en ook op Tweede Kerstdag. Bij het kiezen van bezorgslots geven we voorrang aan klanten met een bezorgbundel." 

Voorraad voor elkaar

De tijdvakken voor het bezorgen worden niet verder opgerekt, zegt ze. "Onze capaciteit voor online bestellingen is het afgelopen jaar bijna verdubbeld; we zitten dit jaar al op een online omzet van meer dan 1 miljard euro", aldus Van Egmond.

Al die klanten bij elkaar geven het nodige uit. Van Egmond geeft geen specifieke getallen, maar wil wel zeggen dat ze 'zeker meer omzet dan vorig jaar' verwacht. Het zal druk worden in de winkels, denkt ze, maar niet zoals afgelopen maart toen de eerste lockdown werd afgekondigd. "We hebben de voorraad nu prima voor elkaar." 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Klachtenregen na urenlange storing website en app Albert Heijn

Houd de schappen vol

Retaildeskundige Paul Moers verwacht 'absoluut' omzetrecords in de kerstperiode dit jaar. "Ik verwacht een groei van 20 tot 25 procent ten opzichte van vorig jaar. Mensen die nog werk hebben, hebben nu geld over omdat ze minder in hun vrije tijd hebben kunnen uitgeven. Ik verwacht dan ook dat er meer duurdere producten worden verkocht." 

De voornaamste uitdaging voor supermarkten is ook dit jaar om hun schappen vol te houden, denkt hij. Zeker aangezien mensen vooral op de laatste dagen voor kerst boodschappen komen doen en er waarschijnlijk nog meer klanten zijn dan in voorgaande jaren. 

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van