Neem chauffeurs in dienst

FNV dreigt met rechtszaak tegen Uber over 'schijnconstructie'

16 november 2020 13:01 Aangepast: 16 november 2020 13:49
Een protestactie van Uber-chauffeurs in februari 2020. Beeld © ANP

Het geduld van vakbond FNV met vervoersbedrijf Uber is op. Als het Amerikaanse bedrijf een groep Nederlandse chauffeurs niet binnen twee weken als werknemer behandelt, stapt FNV naar de rechter.

De vakbond heeft Uber gesommeerd om chauffeurs in dienst te nemen en te betalen volgens de cao die geldt voor de taxibranche. Uber krijgt twee weken de tijd om het te regelen, daarna stapt FNV naar de rechter. Die moet, als het aan FNV ligt, Uber dan dwingen zich aan de regels te houden.

Regels die het bedrijf volgens FNV al jarenlang aan z'n laars lapt. De taxichauffeurs die via de app van Uber ritjes maken, zijn volgens de vakbond zo afhankelijk van het bedrijf, dat er sprake is van 'een schijnconstructie'.

Chauffeurs lopen inkomsten mis

Daar zijn de chauffeurs de dupe van, omdat het ze inkomsten scheelt ten opzichte van hun collega's die wel gewoon voor een baas werken. Gemiddeld loopt een chauffeur die via Uber rijdt 500 euro per maand mis ten opzichte van z'n concurrenten, claimt FNV op basis van een analyse van de administratie van honderden chauffeurs.

Uber spint er juist garen bij: het bedrijf bespaart per jaar zo'n 58 miljoen euro doordat het geen sociale premies, belastingen en pensioenpremies hoeft af te dragen omdat het geen chauffeurs in dienst heeft. 

FNV richt de pijlen niet alleen op Uber, maar roept ook de overheid op om Uber aan te pakken. Er zijn genoeg uitspraken van rechters die het mogelijk maken om Uber te dwingen zich aan de wet te houden en te straffen als het bedrijf dat niet doet, aldus de vakbond. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

FNV: 'Deliveroo en Uber Eats kosten samenleving 32 miljoen euro per jaar'

Chauffeurs bang voor Uber

Als het tot een rechtszaak zou komen, dan komt het bewijs dat FNV wil gebruiken van een groep van tussen de 25 en 30 chauffeurs die zich bij de zaak willen aansluiten, vertelt bestuurder Amrit Sewgobind. De vakbond hoopt dat dit er meer worden door de zaak wereldkundig te maken.

In Amsterdam werken zo'n 5000 taxichauffeurs, bleek vorig jaar uit onderzoek in opdracht van de gemeente Amsterdam. Van de 8 miljoen ritjes wordt ongeveer 35 procent uitgevoerd via diensten zoals Uber. 

Dat zich tot nu toe zo weinig chauffeurs hebben gemeld, heeft volgens Sewgobin twee redenen. Uber maakt het chauffeurs erg lastig om te klagen over het bedrijf, door ze eerst naar een commissie in Californië te verwijzen, vertelt hij. "En chauffeurs zijn afhankelijk en durven daarom niet op de voorgrond te treden omdat ze bang zijn dat ze van het platform gekickt worden."

Papieren strijd

Sewgobind hoopt met de sommatie Uber te bewegen om met de vakbond om tafel te zitten. "We gaan scherp zijn dat er niet tijd gerekt wordt om het tijdrekken, dat hebben we al te vaak gezien", voegt hij toe.

Of dat betekent dat er over twee weken meteen een dagvaarding de deur uitgaat, is nog maar de vraag. "Stel dat Uber reageert, dan hebben wij ook weer tijd nodig om te reageren in zo'n papieren strijd", legt hij uit. "Maar als ze niet reageren, dan gaan wij natuurlijk niet zitten wachten."

Uber was niet direct bereikbaar voor een reactie.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van