Simpele formats

Peperdure serie The Crown niet enige abonnee-lokker voor Netflix

16 november 2020 14:37 Aangepast: 16 november 2020 17:14
Olivia Colman, de actrice die Queen Elizabeth speelt.

De duurste Netflix-serie ooit gaat verder, sinds gisteren is seizoen vier van The Crown te streamen. Tientallen miljoenen voor tien afleveringen gooit het bedrijf er tegenaan, in een periode dat het bedrijf meer abonnees móet trekken. En dat doel kan het bedrijf ook op een goedkopere manier halen.

The Crown gaat over de Windsors, het Britse koningshuis. Het eerste seizoen begint met de kroning van Elizabeth, die op zeer jonge leeftijd koningin van het Verenigd Koninkrijk wordt. In de seizoenen erna zijn de successen, maar ook de problemen van de monarch te zien. Het Britse Rijk dat beetje bij beetje afbrokkelt, crises en de familieschandalen.

Een mooi drama voor de kijker en een peperdure productie voor de streamingsdienst zelf. De eerste twee seizoenen waren de duurste ooit voor Netflix. Er werd 13 miljoen dollar (zo'n 11 miljoen euro) per aflevering uitgegeven.

Laagste aantal

Dit huidige seizoen zou goedkoper zijn: zo'n 55 miljoen euro, wat neerkomt op 5,5 miljoen euro per aflevering. Toch is dat nog steeds fors voor een serie. Helemaal als je bedenkt dat dat meer is dan het Britse koningshuis de belastingbetaler in een jaar kost.

The Crown komt op een moment dat Netflix wel een succesje kan gebruiken in de strijd om meer abonnees. Het aantal nieuwe klanten viel beleggers en analisten tegen in het derde kwartaal. Er kwamen ruim 2 miljoen nieuwe klanten bij, het laagste aantal in bijna drie jaar.

Miniatuurvoorbeeld
Minder nieuwe klanten dan verwacht

Netflix krijgt er minder nieuwe abonnees bij dan verwacht

Behoorlijk gezond

Dat betekent dat Netflix met meer series moet komen om klanten te trekken. Dat moet volgens analist Jos Versteeg van InsingerGilissen 'helemaal goed komen'. Volgens hem kunnen ze zelfs peperdure producties als The Crown makkelijk aan.

"Ze zijn financieel behoorlijk gezond. Ze hebben 8,4 miljard dollar in kas en kunnen nog een half miljard dollar extra lenen. Dat betekent dat ze zo'n 9 miljard dollar kunnen investeren. Daarmee redden ze het wel voor twee tot drie jaar."

Producties stil

Investeren is iets dat Netflix dit jaar juist niet deed, al kwam dat niet omdat ze wilden bezuinigen. Vanwege de coronacrisis lagen producties stil, omdat acteurs niet (te dicht) bij elkaar op een set konden staan. "Daardoor hielden ze voor het eerst geld over, omdat ze niet konden investeren."

Versteeg verwacht dat de streamingsdienst dat volgend jaar gaat inhalen. Ze moeten ook wel, zegt hij. De nieuwe producties zijn nodig om klanten te winnen en dat is weer waar aandeelhouders scherp naar kijken. 

Miniatuurvoorbeeld
Shonda Rhimes moet Netflix aan series helpen

Bedenkster van Grey’s Anatomy moet Netflix aan meer klanten helpen

Formats

Toch hoeft Netflix niet extreem diep in de buidel te tasten om aan nieuwe abonnees te komen. Volgens formatontwikkelaar Kirsten Jan van Nieuwenhuijzen hebben ze naast de meeste bekende series een goedkoper alternatief. 

Dat zit zo. Netflix werd vooral bekend met drama, zoals de series House of Cards en later ook The Crown. Producties die erg duur zijn. "Ze kunnen meer voor formats kiezen, iets dat ze steeds meer aan het doen zijn. Programma's die je langer kan blijven maken en tijdlozer zijn", aldus Van Nieuwenhuijzen.

Programma's ook die goed doen, want drie ervan staan bij de best bekeken programma's op de streamingsdienst. "Datingshows Too Hot to Handle, Love Is Blind en The Floor Is Lava, een soort van spelprogramma", aldus de formatontwikkelaar.

That's The Question

Van Nieuwenhuijzen ziet dat Netflix de laatste tijd meer kiest voor formats en dat begrijpt hij wel. "Die zijn gewoon een stuk goedkoper om te maken, tot wel een tiende van wat een dramaserie kost. Ook gaan ze veel langer mee."

Daar kan Van Nieuwenhuijzen over meepraten. Hij bedacht samen met een zakenpartner het programma That's The Question. Een spelshow die jarenlang in 12 landen dagelijks werd uitgezonden. Uiteindelijk zouden er 5000 afleveringen van gemaakt worden. 

Big Brother

Ook was hij in de jaren 90 betrokken bij het bedenken van Big Brother. Een programma dat nu, ruim 20 jaar later, in het buitenland nog steeds wordt uitgezonden.

"Netflix haalt met formats een andere doelgroep binnen. Het richt zich meer op jongeren, dus ik denk dat ze daarmee een goede zet doen. Als het Netflix lukt om goede formats te ontwikkelen, kunnen ze daar echt nog jaren van genieten", legt hij uit. 

Youtube

Naast de formats is er nog iets dat Netflix uiteindelijk aan meer klanten kan helpen: ze moeten meer gaan lijken op een ander groot Amerikaans bedrijf.

"Netflix kan meer een platform worden, zoals Youtube dat is. Heel veel partijen willen nu nog niet hun producties aanbieden aan Netflix, maar dat zou wel kunnen gebeuren als ze een platform worden", verwacht Van Nieuwenhuijzen.

Productiemaatschappijen en andere partijen kunnen dan hun content aanbieden aan Netflix. "Dat zal zeker nog steeds de kwaliteit willen waarborgen, maar het haalt hier ineens meer content mee binnen. Het vergroot ook gelijk hun bereik. Zo kunnen ze nog meer mensen trekken."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van