Interview met Joost Rietveld

5 miljoen maaltijden gered met Too Good To Go: 'Trots op deze mijlpaal'

13 november 2020 06:15 Aangepast: 13 november 2020 09:21
Joost woonde vijf jaar in Denemarken, waar verspilling een groot thema is. Beeld © Eigen foto

Van de kleinste dorpen tot de grote steden: overal doen ondernemers mee aan het van origine Deense initiatief Too Good To Go, dat in ons land binnen drie jaar al vijf miljoen maaltijden van de prullenbak heeft gered. "We moeten stoppen met het economisch accepteren van verspilling", zegt oprichter Joost Rietveld.

De app is binnen een jaar verdubbeld naar 2 miljoen downloads. Hoe hebben jullie dat voor elkaar gekregen?

"Gek genoeg met weinig marketing gericht op acquisitie. Het is vooral het enthousiasme dat voor veel mond-tot-mondreclame heeft gezorgd. Zo zijn we organisch gegroeid. Dat ontstaat ook doordat je niet weet wat je krijgt als je iets bestelt. Vrienden en familieleden blijken dat volop te delen met elkaar in appgroepen en op Facebook. Het is het delen van een ervaring. Maar ook het goede gevoel van een bijdrage leveren aan het oplossen van een probleem."

"Wat je krijgt is eigenlijk altijd een verrassing."

Voor de mensen die niet weten hoe het werkt, wat doen jullie precies?

"We zijn een initiatief gestart om voedselverspilling uit de wereld te helpen. Mensen kennen ons vooral van de app, waarmee we consumenten verbinden aan allerlei eetlocaties waar aan het einde van de dag voedsel overblijft wat de volgende dag niet meer goed is. Dat gaat allemaal zo de prullenbak in als de tent sluit. Maar met de app kunnen ondernemers dit heel ad hoc aanbieden in een verrassingspakket, dat we een Magic Box noemen. Die komen consumenten dan voor een paar euro ophalen op een vast tijdstip."

Too Good To Go in Nederland

  • Begonnen in januari 2018
  • Werknemers 45
  • App-downloads 2 miljoen
  • Aangesloten ondernemers 4000
  • Geredde maaltijden 5 miljoen

Om een idee te krijgen: wat zit er vaak in zo’n box?

"Dat is eigenlijk altijd een verrassing. Al hangt het natuurlijk erg af van waar je het gaat ophalen. Bij een bakker gaat het vaak om brood en bij een sushizaak laat het zich ook wel raden wat je krijgt. Maar je weet dan weer niet welk soort vis of iets vegetarisch. Er zijn inmiddels allerlei categorieën versproducten waaruit je kan kiezen, denk aan speciale groente- en fruitboxen die supermarkten aanbieden."

"Ik dacht: wat draag ik eigenlijk zelf bij?"

Wat drijft jou om te ondernemen met dit doel?

"We hebben verspilling economisch geaccepteerd en dat zit daarom ook in de kostprijs. Dat moet stoppen omdat het een enorm negatief effect heeft op de planeet. Het is voedsel waar producten voor zijn verbouwd en dieren geslacht. En dat gooien we allemaal in de prullenbak in ongelooflijk grote hoeveelheden. Wereldwijd wordt een derde weggegooid, in Nederland ongeveer een kwart. En als grote voedselexporteur zorgen we ook voor nog aardig wat verspilling."

"In Denemarken, waar ik vijf jaar heb gewoond en waar verspilling een veel groter thema is dan hier, leerde ik dit initiatief kennen. Ik vond het fascinerend dat je het helemaal kunt omdraaien: eten dat anders weggegooid was een nieuwe bestemming geven en economische waarde geven. Toen dacht ik: wat draag ik eigenlijk zelf bij? Vervolgens ben ik in Nederland begonnen met de app. Daarmee zijn nu vijf miljoen maaltijden gered. We zijn trots op deze mijlpaal."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Magic box blijkt succes: 'Bijna geen eten meer in de prullenbak'

In Nederland doen nu zo'n vierduizend ondernemers mee. Hoe blijf je groeien?

"We willen het vooral supersimpel houden voor ondernemers. Als je een restaurant of supermarkt runt heb je genoeg aan je hoofd en zal voedselverspilling niet bij iedereen bovenaan het prioriteitenlijstje staan. Als zij dan overgebleven voedsel eenvoudig en snel kunnen aanbieden aan iemand die het zelf komt ophalen, wordt het een onderdeel van het bedrijfsproces. Je gooit niks weg, krijgt een bedrag om de kosten af te dekken en krijgt als bonus potentiële nieuwe klanten in je winkel. Dáár moet het om gaan."

"Persoonlijk denk ik dat er in de horeca nog heel veel te winnen is."

Zijn er nog bedrijven die je graag zou willen toevoegen?

"We moeten vooral kijken waar nog verspilling is waar nog altijd geen oplossing voor is gevonden. Ik kijk dan meer naar kilo's voedsel dan naar namen en merken. Persoonlijk denk ik dat er in de horeca nog heel veel te winnen is. Daarvoor moeten we beter begrijpen hoe dat werkt voor verschillende restaurants. Je kan eten dat op een bord is blijven liggen natuurlijk niet meer verkopen, dus daar moet je anders naar kijken."

"Een chefkok houdt van koken, dus die kan met overgebleven ingrediënten nog een mooie maaltijd maken. Wij proberen mensen naar die restaurants te krijgen om te eten wat de pot schaft. Dat is een hoopvolle ontwikkeling en net als bij de maaltijdboxen een win-win."

Het bedrijf is vorige maand begonnen in Amerika in de steden Boston en New York. Het bedrijf is vorige maand begonnen in Amerika in de steden Boston en New York.

Het coronavirus raakt veel ondernemers. Wat merken jullie daar zelf van?

"Het is heel verschillend. De horeca ligt stil, dus daar kijken we vooral hoe we nog iets kunnen bijdragen. Denk aan een restvoorraad die zij via onze app nog kunnen aanbieden. Door de eerste lockdown is veel consumptie verschoven van de horeca naar de retail. Later werd dat weer wat normaler en zag je direct weer het reguliere resultaat van verspilling op het einde."

"We hopen voor horecaondernemers natuurlijk van harte dat ze snel weer allemaal open mogen. Ondertussen blijven wij werken aan gedragsverandering bij bedrijven en consumenten. Want we zien dat voedselverspilling niet hoeft en dat er mogelijkheden en middelen voor zijn. Er is alleen een andere manier van denken nodig."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van