Vier plagen van FrieslandCampina

FrieslandCampina in 'perfect storm': schrapt 1000 banen

10 november 2020 13:06 Aangepast: 11 november 2020 10:26
FrieslandCampina maakt onder meer Vifit, een yoghurtdrank met vitamines, eitwitten of een zuivelontbijt met granen. Beeld © ANP / Lex van Lieshout

Bij de Nederlandse zuivelreus FrieslandCampina verdwijnen zo'n 1000 banen. Oorzaak is niet alleen de coronacrisis, die komt bovenop drie andere problemen die de multinational raken.

FrieslandCampina is naar eigen zeggen dit jaar in een 'perfect storm' beland. Daarom heeft de directie besloten om geplande maatregelen eerder uit te voeren. Dat betekent dat er banen verdwijnen in de hele organisatie.

De 1000 banen die komen te vervallen zijn ongeveer 4 procent van de in totaal 24.000 banen bij het concern wereldwijd. De banen verdwijnen vooral in de drie kernlanden Nederland, België en Duitsland.

FrieslandCampina wil de arbeidsplaatsen die verdwijnen zoveel mogelijk opvangen door natuurlijk verloop, herplaatsing en het niet meer invullen van vacatures.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

'Wondereiwit' in meer producten: 'Het remt de groei van bacteriën'

Ook in Nederland

In Nederland werken nu 8000 mensen bij FrieslandCampina, dat is eenderde van het totaal aantal werknemers. Bij de banen die verdwijnen gaat het ook om ondersteunende functies en banen op het hoofdkantoor. Het merendeel van de mensen met dit soort centrale functies werkt in Nederland.  

In België werken meer dan 1300 mensen bij het concern en in Duitsland bijna 1500. 

Kosten besparen

Met de maatregelen wil FrieslandCampina vanaf 2022 meer dan 100 miljoen euro per jaar besparen. Maar om te besparen, moet het bedrijf eerst kosten maken: 150 tot 175 miljoen euro. Die kosten worden vooral dit jaar gemaakt en dat drukt dus de winst over 2020.

Om toch nu al wat kosten te besparen, krijgt het hoogste management dit jaar geen langetermijnbonussen.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Gepersonaliseerde voeding: voedingsreuzen weten straks alles over jou

Vier plagen

De 'perfect storm' waarin FrieslandCampina naar eigen zeggen zit heeft onder meer te maken met de coronacrisis. Zo is de omzet aan groothandels wereldwijd weggevallen, doordat de horeca dicht is. Er staat wel een hogere consumptie door mensen thuis tegenover, maar de winstmarges op producten voor de horeca zijn juist een stuk hoger.

Maar er zijn nog drie plagen waar FrieslandCampina onder lijdt.

Hongkong

Zo is de grens tussen stadstaat Hongkong en China dicht om politieke redenen. Dat raakt FrieslandCampina. De stadstaat is heel belangrijk voor kindervoeding, vooral producten met betere winstmarges. De verkoop van kindervoeding valt terug, omdat Chinezen niet naar Hongkong reizen. Normaliter neemt een deel van hen na een bezoek aan Hongkong blikken kindervoeding mee naar huis.

FrieslandCampina wil met een webwinkel producten gaan verkopen in China, om zo de politieke problemen te omzeilen. Dat zal echter wat tijd kosten.

FrieslandCampina: melk, kaas én vleesvervangers

FrieslandCampina verkoopt meer dan alleen melk. Denk aan zuivelproducten zoals Monatoetjes, Chocomel, Friesche Vlag koffiemelk, Optimel zuiveldranken en kaas van Milner en Frico.

Daarnaast maakt FrieslandCampina vleesvervangers onder het merk Valess. De vegetarische kipburgers zijn in Nederland, België, Oostenrijk en Kroatië ook bij McDonald's te koop.

Nigeria

Ook in Nigeria zit het tegen voor FrieslandCampina. De olieprijs is, mede door corona, gedaald en Nigeria is een belangrijke olie-exporteur. Doordat Nigeria minder olie-inkomsten heeft, daalde de koers van de munt, de Naira.

Importeren wordt daardoor duurder en de Nigeriaanse overheid wil de import van producten, onder meer producten die FrieslandCampina vanuit Nederland exporteert  naar het land, beperken. En dat is een flinke tegenvaller voor FrieslandCampina, vertelt woordvoerder Jan-Willem ter Avest. Nigeria is namelijk een belangrijke markt voor FrieslandCampina.

Marges in Nederland, België en Duitsland onder druk

Verder staan de winstmarges in Nederland, België en Duitsland, de drie belangrijkste markten, onder druk. Dat komt volgens de woordvoerder omdat er tegenwoordig veel meer varianten van zuivelproducten in het schap in de supermarkt staan. Ook FrieslandCampina moet daarin mee, maar het ontwikkelen van al die verschillende soorten is duur. Bovendien moet er meer geld worden uitgegeven aan adverteren, aldus Ter Avest.

Consumenten hebben ook meer keus dan voorheen. Vroeger dronk je melk of kraanwater, nu staan er heel veel soorten sap in de winkel, zegt hij.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Campina wijzigt schoolmelk-concept: 200 scholen krijgen gratis melk

Duurzamer

De nieuwe producten van FrieslandCampina bieden uiteraard ook groeimogelijkheden. Onlangs nam minister Carola Schouten van Landbouw de miljardste liter duurzamere melk in ontvangst. Die melk wordt sinds december 2018 gemaakt volgens de eisen van het onafhankelijke keurmerk 'On the way to PlanetProof'.

Verder bekijkt FrieslandCampina samen met het Finse Valio of het de haverdrank Oddly, een zuivelvervanger gemaakt van graan, in Nederland op de markt kan brengen.

Ook is het concern actief met vleesvervangers (zie het grijze blok voor meer uitleg).

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van