Na verbroken beloftes

Curator vraagt faillissement vroegere sportwagenbouwer Spyker aan

04 november 2020 15:30 Aangepast: 04 november 2020 16:51
Spyker-topman Victor Muller kwam niet over de brug. Beeld © ANP

Na talloze keren uitstel te hebben verleend, vraagt curator Willem Jan van Andel vandaag het faillissement van de voormalige sportwagenbouwer Spyker aan. Spyker-topman Victor Muller kwam uiteindelijk niet over de brug met geld.

"Hij heeft ondanks vele toezeggingen niet betaald", zegt Van Andel tegen RTL Z. "Vanmiddag wordt het faillissement van Spyker NV aangevraagd."

Spyker-directeur Muller zegt de aanvraag vervelend te vinden, maar maakt zich er geen grote zorgen over. "Spyker NV is een lege huls. De activiteiten zitten sinds 2015 in een andere vennootschap, Spyker Ltd."

Toezeggingen

Van Andel is de curator die het faillissement van dochterbedrijf Spyker Events uit 2014 afwikkelt. Een deel van de schade in dat faillissement heeft hij bij moederbedrijf Spyker NV geclaimd. Vorig jaar zomer sloot hij met directeur Muller een betalingsakkoord voor 52.000 euro.

Ondanks dat akkoord werd er nooit een cent betaald. Kwartaal na kwartaal bleef Muller de curator aan het lijntje houden met vage beloften, harde toezeggingen en documenten die moesten bewijzen dat het geld nu echt bijna zou worden overgeschreven.

Eind augustus leek het even dat het lange wachten toch zin had gehad. Spyker Ltd maakte bekend 'tientallen miljoenen' te hebben opgehaald bij steenrijke Russische financiers. Met dat geld zou het bedrijf uit de as kunnen herrijzen. Muller kondigde aan weer nieuwe auto's te gaan bouwen, en ook de curator te betalen.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Victor Muller gaat Spyker opnieuw proberen groot te maken

Ook daarna bleef betaling echter uit. Begin oktober dreigde Van Andel al met een faillissementsaanvraag, als hij het geld nu niet snel zou ontvangen. Maar opnieuw liet hij zich bewegen tot uitstel.

Begin vorige week kondigde de curator aan het faillissement binnen twee dagen te zullen aanvragen. Dat werd uiteindelijk dus nog met een extra week verlengd. Vandaag is er dan echt een eind gekomen aan zijn geduld.

Meer schuldeisers

Van Andel bevestigt dat zijn claim 52.000 euro bedraagt. "Maar Spyker NV heeft meer schulden", zegt hij. "De Belastingdienst heeft ook een vordering." De rechtbank zal de komende weken beoordelen of de faillissementsaanvraag wordt gehonoreerd.

Spyker-topman Muller bevestigt dat Van Andel nog niet is betaald. "Ik ben daarvoor volledig afhankelijk van een verkooptransactie. Ik moet het geld eerst zelf ontvangen. De curator heeft ontegenzeggelijk veel geduld gehad, maar krijgt alles van me. Als hij het faillissement aanvraagt, kan ik hem natuurlijk niet tegenhouden."

Muller zegt te verwachten dat hij de daadwerkelijke uitspraak van het faillissement nog kan voorkomen, door alsnog te betalen. Volgens de topman maakt dat voor zijn ambitieuze plannen met Spyker Ltd niets uit. "De curator denkt hiermee druk te kunnen uitoefenen, maar het heeft geen enkele zin. De Ltd staat los van de NV."

Verkoop merkrechten

Van Andel en de Belastingdienst zijn niet de enigen die geld willen zien Spyker. Ook de curator van een tweede failliete dochter, Spyker Services, heeft een flinke claim op het bedrijf.

Spyker Services was het onderhoudsbedrijf van Spyker, dat begin dit jaar failliet ging. Curator Dennis Steffens sloot in augustus een deal met Muller, die beloofde alle schuldeisers schadeloos te stellen. Daarmee was een bedrag van ruim 800.000 euro gemoeid.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Puinhoop bij failliet Spyker Services, C8 Preliator foetsie

Maar ook Steffens kreeg geen cent. "Het is zeer teleurstellend. Muller zette na maanden vijven en zessen zijn handtekening, maar komt die deal gewoon niet na. Ik ben inmiddels begonnen met de voorbereidingen van de verkoop van de merkrechten, die in de boedel zitten."

Volgens de curator betreft dat onder meer de rechten op het merk en de logo's van Spyker. Daaronder valt ook het Latijnse motto, dat betekent 'voor volhouders is geen weg onbegaanbaar.'

De verdwenen glans van Spyker

Spyker Cars ging rond 2000 exclusieve sportwagens maken, bedoeld voor de allerrijksten ter aarde. Na een roerige periode ging de onderneming in 2014 op de fles. Dankzij een akkoord met de schuldeisers kon topman Victor Muller dat faillissement nog terugdraaien, maar sindsdien leidde de bolidebouwer een zieltogend bestaan.

Het bedrijf produceerde geen of nauwelijks auto's meer, en werd achtervolgd door bovenstaande claim van de curator van marketingdochter Spyker Events.

Dat Spyker niet meer de glans van vroeger heeft, blijkt ook uit haar nieuwe vestigingsadres. In het verleden verhuisde het bedrijf formeel naar het Britse Coventry, waar de sportwagens werden geassembleerd. Uit het register van de Kamer van Koophandel blijkt dat Spyker NV onlangs weer is teruggekomen naar Nederland.

Terwijl Spyker Ltd in augustus nog stelde een 'international flagship store in Monaco' te zullen gaan openen, heeft Spyker NV zich nu gevestigd op het adres van een bescheiden printerwinkeltje in de Haagse Weissenbruchstraat.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van