45 procent groei bij Bol.com

Ahold draait als een tierelier en verwacht meer winst dankzij corona

04 november 2020 08:58 Aangepast: 04 november 2020 11:00
Ahold verkocht meer in zowel de winkels als online. Beeld © ANP / HH/ Caspar Huurdeman

Door het coronavirus gaat het bij Ahold Delhaize, de moeder van onder meer Albert Heijn, zo goed dat het bedrijf de winstverwachting voor heel 2020 verhoogt. Zowel in de supermarkten als online verkoopt Ahold meer.

De omzet van Ahold Delhaize steeg in het derde kwartaal met 6,8 procent tot 17,8 miljard euro. Het concern behaalt meer dan 60 procent van de omzet in de VS en als je corrigeert voor de lagere dollarkoers, dan steeg de omzet zelfs met ruim 10 procent.

De nettowinst kwam uit op 68 miljoen euro, tegen 453 miljoen euro winst in dezelfde periode vorig jaar. Die daling komt met name door een voorziening voor pensioenkosten in de VS. Een beter beeld van de ontwikkeling is het onderliggende operationele resultaat, dat met bijna 16 procent steeg tot 813 miljoen euro.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Zelfscannen: geen lagere kosten, wel gemak voor de klant

Winstprognose

Voor het hele jaar denkt Ahold Delhaize nu dat de winst per aandeel tussen de 25 en 30 procent zal stijgen. Eerder ging het nog uit van een stijging van tussen de 20 en 25 procent.

Het concern gaat volgend jaar voor in totaal 1 miljard euro aan eigen aandelen inkopen. Dat heeft dan een gunstig effect op de winst per aandeel, omdat de winst over minder aandelen hoeft te worden verdeeld.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

'Prijs op schap supermarkt vaak anders dan bij kassa'

Online

De supermarkten van Ahold Delhaize profiteren van het coronavirus, doordat consumenten meer kopen. Dat doen ze niet alleen in de stenen winkels, maar ook online. De totale online-verkopen namen in de maanden juli tot en met augustus toe met 60 procent. Vooral in de VS was er groei, van maar liefst 115 procent.

In Europa nam de omzet van Bol.com met 45 procent toe.

Albert Heijn

Ahold geeft geen aparte cijfers voor Nederland. Dat wordt, samen met onder meer België en de kleinere activiteiten in onder meer Tsjechië, Griekenland en Roemenië op één hoop geveegd. Over de gang van zaken bij Albert Heijn zegt Ahold niets.

Over heel 2019 waren de Nederlandse activiteiten, voor het overgrote deel Albert Heijn, goed voor 56 procent van de omzet en 67 procent van de operationele winst die in Europa werd behaald. Het lijkt dus waarschijnlijk dat de hogere omzet en winst van Ahold in Europa ook op Nederland betrekking heeft.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van