Harder bezuinigen of geen geld

Hoekstra voert druk op KLM-personeel op: aan afspraken valt niet te tornen

30 oktober 2020 12:21 Aangepast: 30 oktober 2020 12:40
Minister Wopke Hoekstra van Financiën op het Binnenhof, 30 oktober 2020. Beeld © ANP

Minister Wopke Hoekstra van Financiën is duidelijk: KLM moet harder bezuinigen dan het nu van plan is. Vooral van piloten wordt een groter loonoffer gevraagd. Komt dat er niet, dan komt de miljardensteun van het kabinet voor het bedrijf in gevaar.

In ruil voor 3,4 miljard euro aan leningen en bankgaranties van de staat, moet het bedrijf bezuinigen. Begin oktober diende KLM hiervoor een plan in bij Hoekstra, na maandenlange onderhandelingen met de vakbonden. 

'Belastingbetaler'

De plannen gaan alleen niet ver genoeg volgens minister Hoekstra (CDA). "We moeten ons allemaal committeren", verwijst hij naar de afspraken die zijn gemaakt in ruil voor de miljarden staatssteun. 

Dat is 'een afgewogen pakket', dat rekening houdt met de werknemers, de toekomst van het bedrijf én ook 'met de belastingbetaler die dit geld ophoest'. "Het is het enige bedrijf in Nederland waar we dit zo doen", benadrukt Hoekstra. "Ik vind het redelijk en verstandig dat je dan nog wat terugvraagt."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Miljardensteun KLM op losse schroeven: crisisoverleg tussen KLM en bonden

Duur van loonoffer

Het gaat vooral mis bij de beloften van vakbonden over hoe lang het loonoffer duurt. Voorwaarde van Hoekstra is dat het loonoffer minimaal net zo lang duurt als de lening loopt. Maar in het akkoord met pilotenvakbond VNV loopt het loonoffer maar tot maart 2022 en dat is te kort.

Dat wekte al bevreemding bij andere vakbonden, vertelt Jan van den Brink van FNV Grondpersoneel. "Dat vonden wij een rare situatie, dat moet je toch gelijktrekken", zegt hij. 

Het is nu aan de vakbonden en de directie van KLM om een oplossing te verzinnen. Het bedrijf houdt daarom vandaag crisisoverleg met de vakbonden. "We zullen vanmiddag horen waar de bottleneck zit", zegt Van den Brink.

'Slikken of stikken'

Die gesprekken zijn een mijnenveld, legt een betrokkene uit. Het is namelijk geen kwestie meer van onderhandelen over het loonoffer, maar meer 'slikken of stikken'. Het bedrijf kan geen kant op, zo klinkt het bij KLM.

Daar heerst behalve een crisissfeer ook verbazing over de opstelling van Hoekstra en vooral de timing van de boodschap van vandaag. Waarom heeft hij er zo lang mee gewacht, terwijl het bezuinigingsplan al sinds 1 oktober op z'n bureau ligt.

Verlies van 1,7 miljard

Als de gesprekken op niets uitlopen, dan zit KLM met een fors probleem. Het bedrijf heeft de tweede tranche van het steunpakket van de overheid hard nodig. In het afgelopen kwartaal leed moederbedrijf Air France-KLM een verlies van maar liefst 1,7 miljard euro. 

Dat het personeel en vakbonden zo hard onderhandelen over het loonoffer dat gebracht moet worden terwijl het water het bedrijf tot aan de lippen staat, zorgt voor zware frustratie in Den Haag. "Er is echt onbegrip voor het gebrek aan urgentie bij de bonden hier", vertelt politiek verslaggever Roel Schreinemachers.

"Er wordt kennelijk erg makkelijk vanuit gegaan dat kabinet uiteindelijk KLM niet wil laten vallen", zegt hij. "Maar het omgekeerde is ook waar: als niet aan de eisen wordt voldaan, kan KLM echt fluiten naar de rest van de toegezegde steun."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Dramatisch kwartaal Air France-KLM: verlies van 1,7 miljard

Z First Nieuwsbrief

Schrijf je in voor de Z First nieuwsbrief

Wil jij elke ochtend als eerste op de hoogte zijn van wat er speelt op economisch gebied? Schrijf je dan nu in voor de Z First nieuwsbrief

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van