Analisten verwachten rode cijfers

Air France-KLM stevent af op kwartaalverlies van een miljard

29 oktober 2020 20:27
Afgesloten incheckbalies van KLM op Schiphol, begin juli 2020. Beeld © ANP

Luchtvaartmaatschappij Air France-KLM deed het in de afgelopen drie maanden minder slecht dan in het tweede kwartaal, maar daar is dan ook alles mee gezegd. Analisten verwachten een verlies van meer dan een miljard euro, blijkt uit een rondgang van RTL Z.

In de maanden juli, augustus en september haalde het Frans-Nederlandse bedrijf een omzet van zo'n 2,8 miljard euro, is de consensus onder analisten die het bedrijf volgen. Ter vergelijking: in hetzelfde kwartaal vorig jaar was de omzet 7,6 miljard euro. 

Het bedrijf kon lang niet zo veel vluchten uitvoeren als normaal en dook dus opnieuw diep in de rode cijfers, verwachten de analisten. Daarbij is de ene pessimistischer dan de ander. De consensus is een verlies van ruim 1 miljard. Maar analisten van de Britse zakenbank HSBC gaan uit van 1,3 miljard. 

Het derde kwartaal is waar luchtmaatschappijen het van moeten hebben normaal gesproken, en dus zijn de analisten van HSBC bang voor net zo'n slecht kwartaal als het tweede kwartaal. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Air France-KLM: nog 1,6 miljard terugbetalen aan klanten

In dat kwartaal leed Air France-KLM overigens een verlies van 2,6 miljard euro op een omzet van 1,2 miljard euro. Dat dit verlies toen zo hoog uitviel, was deels te wijten aan afschrijvingen die het bedrijf deed op toestellen die vervroegd werden afgedankt. 

Vraagtekens bij tactiek

Voor het komende kwartaal zet de HSBC-analist wel vraagtekens bij de tactiek van het bedrijf, dat op ongeveer 50 procent van de capaciteit van vorig jaar wil blijven vliegen. Dat is een stuk meer dan grote concurrent Lufthansa. De Duitse maatschappij voert slechts 25 procent van het normale aantal vluchten uit. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Air France-KLM lost woekerlening af dankzij miljarden staatssteun

De financiële sores roepen de vraag op hoe lang het steunpakket van grofweg 10 miljard euro van de Franse en Nederlandse overheid nog soelaas biedt. Het bedrijf zelf heeft zich tot mei volgend jaar de tijd gegeven om een besluit te nemen over het uitgeven van nieuwe aandelen. 

Aandelenemissie?

Maar het is de vraag of dat tegen die tijd überhaupt nog een optie is. Analist Neil Glynn van Credit Suisse vraagt zich af of er in het voorjaar wel interesse op financiële markten is om nieuwe aandelen Air France-KLM te kopen als de schuld verder blijft oplopen en onduidelijk is wanneer de markt weer opkrabbelt. 

Een analist, die niet bij naam genoemd wil worden, denkt ook dat er voorlopig nog geen nieuws over een aandelenemissie te verwachten is. Voor het bedrijf daarmee aan de slag kan, zal er bijvoorbeeld eerst goedkeuring van minister Wopke Hoekstra voor het bezuinigingsplan van KLM moeten zijn. 

Dat plan, nodig om de volgende tranche noodsteun te krijgen uit het pakket van 3,4 miljard, heeft KLM begin deze maand ingediend. Hoekstra beloofde destijds dat hij nog deze maand zou melden of het plan in orde is of niet. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Akkoord KLM en bonden over loonoffer grond- en cabinepersoneel

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van