Unilever behaalde in het derde kwartaal een hogere omzet. Consumenten kochten onder andere meer schoonmaakmiddelen in de strijd tegen corona.
In het derde kwartaal steeg de omzet van Unilever, zonder het effect van onder meer valutakoersen, met 4,4 procent tot 12,9 miljard euro.
Dat is veel beter dan de verwachte groei van 1,3 procent waar analisten op hadden gerekend. "Een knap staaltje tijdens corona", vindt RTL Z-beurscommentator Jacob Schoenmaker.

Geen winstcijfers
Unilever geeft over het eerste en derde kwartaal slechts een trading update, waarin het vertelt hoe het met de omzet gaat.
Winstcijfers worden niet gegeven. Daarvoor moeten beleggers wachten tot 4 februari wanneer de resultaten over het vierde kwartaal en daarmee heel 2020 worden gepubliceerd.
De koers van Unilever staat na een uur handelen 1 procent hoger, terwijl de AEX-index juist verliest.
Corona
De onderliggende omzet steeg met name doordat Unilever meer producten wist te verkopen. De prijzen stegen maar heel licht. In alle sectoren nam de omzet toe, vooral bij Home Care. Hieronder vallen onder meer wasmiddelen zoals Omo, Neutral handzeep en Cif schuurmiddel.
Consumenten kopen meer producten om te proberen om in coronatijd besmettingen tegen te gaan.
In Europa daalde de onderliggende omzet, doordat Unilever via prijsverlagingen consumenten probeerde te verleiden meer producten te kopen. Er werd in de horeca minder ijs verkocht in landen als Italië en Spanje, waar het toerisme een klap kreeg.
