Forse groei digitale communicatie

CM.com groeit hard door corona: meer sms'jes voor klanten

15 oktober 2020 12:49 Aangepast: 15 oktober 2020 13:20
Bedrijven communiceren steeds meer digitaal met klanten. Beeld © Giorgio Fochesato

De omzet van de kernactiviteiten van CM.com, dat onder meer de communicatie van bedrijven met hun klanten via sms'jes verzorgt, steeg in het derde kwartaal met maar liefst 76 procent. Het bedrijf profiteert mede doordat bezoekers van onder meer musea in coronatijd online tickets moeten kopen.

De omzetgroei kwam mede door overnames, maar als je dat effect eruit haalt, dan blijft er nog altijd een fraaie toename van 64 procent over.

De brutowinst van de kernactiviteiten steeg van 5 tot 9,1 miljoen euro. Dat is dus nog niet de nettowinst, want daarvoor moeten nog onder meer de salarissen en andere kosten er vanaf.

Beurskoers stijgt

Zonder het effect van overnames nam de brutowinst met 40 procent toe. De nettowinst geeft CM.com niet bij de publicatie van de cijfers over het eerste en derde kwartaal. Daarvoor moeten we wachten tot 9 maart.

Beleggers zijn blij met de cijfers. De beurskoers van CM.com staat ruim 6 procent hoger, op bijna het hoogste punt sinds het bedrijf naar de beurs ging.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

CM.com: Van 'waanzinnig slecht idee' tot beursgenoteerd miljoenenbedrijf

Telefoonlijnen en sms

CM profiteert van het groeiende belang van digitale communicatie van bedrijven met hun klanten. Daar speelt CM.com op in. Het zorgt er ook, naast het sturen van sms'jes, voor dat klanten kunnen communiceren met organisaties via de telefoon. Daarvoor heeft CM.com telefoonlijnen beschikbaar, zoals voor de GGD testlijn. Het aantal belminuten verdrievoudigde bijna tot 97 miljoen.

Het aantal sms'jes dat in totaal werd verstuurd nam toe met 41 procent tot bijna 900 miljoen. De oorsprong van CM.com ligt bij het sturen van sms'jes voor klanten.

Veel meer tickets

De verkoop van tickets explodeerde van 800.000 tot 2,8 miljoen. Als je voor onder meer attractieparken en musea een kaartje wilt kopen, dat moet dat vaak online. Dat regelt CM.com.

Om de activiteiten op dit terrein te versterken kocht het bedrijf dit jaar CX Company, dat per 1 juli in de cijfers is verwerkt, en Global Ticket (dat vanaf maart meetelt). De marges liggen hier hoger dan bij het versturen van sms'jes.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Beursgang CM.com gaat door, oprichters innen toch nog 7 miljoen

Beter dan tweede kwartaal

De cijfers voor het derde kwartaal zijn beter dan die over het tweede kwartaal. Toen werden klanten in de reissector, amusement en in de detailhandel nog geraakt door het coronavirus, waardoor ze minder diensten afnamen van CM.com.

In de maanden juli tot en met augustus verbeterde de situatie voor die sectoren en ook voor de economie als geheel. In het tweede kwartaal steeg de omzet van de kernactiviteiten nog met 30 procent en in de eerste drie maanden van het jaar met 52 procent.

Omzet groei veel harder dan doelstelling

De omzet neemt veel harder toe dan de groei van 30 procent die CM.com als doelstelling voor de middellange termijn heeft. Het bedrijf ziet echter geen reden om de doelstelling te verhogen, aldus woordvoerder Anneke Hoijtink.

Een prognose voor omzet en winst voor het hele jaar geeft CM.com niet.

Overnames

CM.com blijft groeien, ook buiten Nederland. Het opende kantoren in Turkije en India. Onlangs nam CM.com nog e-commerce klantenserviceprovider RobinHQ.com over. Dat bedrijf levert software, inclusief chatbots. Bedrijven kunnen via een dashboard van RobinHQ ook de digitale communicatie met klanten bijhouden.

De overnamesom van de deal werd niet naar buiten gebracht. Half september haalde het bedrijf nog bijna 32 miljoen euro op, onder meer bestemd voor nieuwe overnames.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van