Hip op plastic klompen

Making Crocs Great Again: beroemdheden moeten verkoop opkrikken

05 oktober 2020 06:04 Aangepast: 05 oktober 2020 12:24

Crocs, de bekende plastic schoen met de luchtige gaten aan de voorkant, wil een comeback maken. Wereldsterren gaan Crocs aanprijzen en zo het bedrijf weer op gang helpen. "Ze zijn lelijk, maar het zal gaan verkopen."

Muzikant Justin Bieber zorgde ervoor dat de beurskoers met meer dan 10 procent omhoog schoot. En dat met een bericht op Instagram. Daarmee hintte hij op een samenwerking. Bieber (die Crocs al vrijwillig draagt) zal het merk gaan vertegenwoordigen. Beleggers waren door het dolle.

Moed zakt beleggers in de schoenen

Beleggers kunnen een succes ook wel weer gebruiken. Het bedrijf verkoopt wereldwijd sinds 2002 de gekleurde klompjes, maar kwam in 2009 in grote problemen en ging bijna failliet. Daarna volgde een moeilijke periode qua verkopen en qua beurskoers, maar de laatste tijd is het bedrijf weer bezig aan een opmars.

Toch is de beurswaarde nog ver verwijderd van de gouden jaren. In 2007 was Crocs meer dan 5,5 miljard dollar (4,7 miljard euro) waard op de beurs, dat ligt nu zo rond de 3 miljard dollar.

Opmars

De opmars van het merk ziet ook modekenner Nynke Wynia. Ze snapt het dat Justin Bieber en zanger Post Malone zijn aangetrokken door de onderneming. "Het heeft te maken met de sterrenstatus. Het maakt niet uit wat je aan hebt, of het nu lelijk is of niet. Ze komen er mee weg."

En die sterren kunnen ook een niet zo sexy schoen aan de man of vrouw brengen. "Tof voor Crocs, want ik denk dat het gelijk populair wordt. Ik verwacht zeker dat er mensen hier in Nederland mee gaan lopen."

Net als Uggs

"Mensen die dan denken: wat een goed cadeau. Dat geef ik", vervolgt Wynia. "Iets kan lelijk zijn, zoals Uggs en het kan toch goed verkopen. Als het lekker loopt, dan verkoopt het wel."

Toch gaan we haar er zelf niet in zien, zegt ze. "Ik zou ze zelf niet aan doen. Ik snap wel dat mensen ze willen hebben, maar ik vind het wel een slechte ontwikkeling hoor. Dat mensen het leuk vinden om iets lelijks te dragen."

Verkoop in 2019

Vorig jaar was de omzet van Crocs 1,2 miljard dollar. Een stijging van ruim 13 procent, vergeleken met het jaar ervoor.

De winst kwam uit op 143 miljoen dollar, een stijging van zo'n 70 procent.

Het bedrijf hoopte in 2020 de verkopen een boost te geven.

De verkopen moeten de komende maanden flink gaan stijgen. Daar gaat het bedrijf, ondanks de coronacrisis, vanuit. De omzet moet in oktober, november en december met 10 procent stijgen. Mogelijk valt die groei hoger uit als meer mensen achter de bekende trendsetters aanlopen.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van