Omzet daalt 19 procent

H&M sluit 250 winkels: meer klanten kopen online door corona

01 oktober 2020 10:58 Aangepast: 01 oktober 2020 16:17
Nog altijd zijn sommige winkels van H&M gesloten, of hebben beperkte openingstijden. Beeld © Getty

Hennes & Mauritz gaat wereldwijd 250 winkels sluiten. Vanwege het coronavirus kopen klanten vaker online in plaats van dat ze naar de winkel gaan.

De coronacrisis zorgt ook in de kledingbranche voor harde klappen. Hennes & Mauritz (H&M) ziet steeds meer klanten online bestellen.

Dat is mede omdat sommige winkels dicht waren vanwege lockdowns om het coronavirus in bedwang te krijgen.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

H&M herstelt weer wat na grote lockdown

250 winkels dicht

Volgend jaar sluit het Zweedse concern dan ook zo'n 250 winkels, dat is 5 procent van het totaal. Voor een kwart van de winkels loopt volgend jaar het huurcontract af of de huurovereenkomst wordt heronderhandeld. Dat biedt het concern de mogelijkheid om van sommige voorgoed de deuren te sluiten.

Het is nog niet bekendgemaakt welke winkels dicht zullen gaan en of er ook winkels in Nederland sluiten.

Lagere omzet en winst

H&M heeft een zwak derde kwartaal achter de rug. De omzet daalde met 16 procent tot 50,8 miljard Zweedse kroon (4,8 miljard euro), terwijl de winst van 3,8 naar 1,8 miljard kroon kelderde.

In september gaan de zaken wat minder slecht. De omzet lag 5 procent onder het niveau van dezelfde maand vorig jaar. Nog altijd zijn 166 winkels gesloten vanwege corona. Veel winkels die wel open zijn hebben beperkte openingstijden.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Lege winkelstraat, maar voorraad H&M en Primark 'niet zomaar verloren'

Minder slecht dan verwacht

De winst daalde minder dan H&M medio september nog dacht. Toen ging het uit van een winst voor belastingen van 2 miljard kroon. Dat werd uiteindelijk bijna 2,3 miljard kroon.

Het derde kwartaal was wel minder slecht dan het tweede kwartaal. Toen daalde de omzet met maar liefst de helft, terwijl het resultaat omsloeg van een winst van bijna 4,6 miljard kroon in een verlies van bijna 5 miljard kroon. 

Sterke groei online

H&M wil meer inzetten op groei via de webshop. De online verkopen stegen in het derde kwartaal met 27 procent. Zij zijn nu goed voor 26 procent van de totale omzet.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van