'Het regent klachten'

Personeel coronatestlijn uitgeknepen: honderden euro's te weinig betaald

23 september 2020 16:16 Aangepast: 23 september 2020 20:07
De GGD en het ministerie van Volksgezondheid hebben voor de coronatesten het callcenter Teleperformance ingehuurd Beeld © GettyImages

Het personeel dat voor de GGD alle afspraken inplant, uitslagen doorbelt of het bron- en contactonderzoek doet, wordt uitgeknepen. Dat zegt vakbond FNV, die veel klachten krijgt van medewerkers over gewerkte uren die niet uitbetaald worden. RTL Z sprak met medewerkers die soms tot honderden euro's te weinig betaald kregen.

Wie graag een afspraak wil maken voor het doen van een coronatest, krijgt niet de GGD aan de lijn. Voor de coronatestlijn hebben de GGD en het ministerie van Volksgezondheid namelijk het callcenter Teleperformance ingehuurd. Dat callcenter, een van de grootste in ons land, werkt met uitzendkrachten die vanuit huis, op hun eigen laptop of computer, afspraken maken en uitslagen doorgeven.

Maar die uitzendkrachten worden niet voor al hun uren betaald. Bij FNV regent het klachten van medewerkers die lang niet alle gewerkte uren uitbetaald krijgen. "Vanwege de drukte bij de GGD, zijn de computernetwerken regelmatig overbelast en zijn er dagelijks storingen", zegt Elly Heemskerk van de FNV.

Niet inloggen

Daardoor kunnen medewerkers soms uren niet inloggen en die tijd wordt niet betaald. Tenzij de werknemers kunnen bewijzen dat de storing te wijten is aan het netwerk. "Daar zit het probleem, dat is vaak moeilijk te bewijzen. En zelfs als de werknemer dat heeft aangetoond, worden die uren niet uitbetaald."

Henny Postma, die er vanaf het allereerste moment werkt, herkent dat. "De urenregistratie is gekoppeld aan de inloggegevens. Als je uit het systeem wordt gegooid, dan lopen je uren niet door. Dat gebeurt soms meerdere keren per dag. Soms duurt dat een paar minuten, soms lig je er een paar uur uit."

Bij Henny zijn de storingen opgelopen tot 17 uur die ze niet betaald heeft gekregen. "Dat kost me 170 euro."

Uren bellen met de helpdesk

Ook Cindy is een vergelijkbaar bedrag misgelopen. "Ik heb uren met de helpdesk aan de lijn gezeten. Volgens hen was het domme pech dat mijn pc er lange tijd uitlag en was dat zeker niet te wijten aan mijn pc of internetverbinding."

"Aanvankelijk vertelde mijn supervisor dat het wel goed zou komen met die uren. Maar ik zit nog steeds te wachten. Het uitzendbureau wil niet betalen omdat het callcenter die uren niet heeft doorgegeven. Zo word je continu van het kastje naar de muur gestuurd." Cindy houdt inmiddels een schaduwboekhouding bij.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Tien GGD's beperken bron- en contactonderzoek vanwege drukte

"Deze mensen verdienen 10 euro per uur", zegt Heemskerk. "Dat is netto 1300 euro in de maand. Ieder niet betaald uurtje tikt dus behoorlijk aan."

Anna gaat ervan uit dat ze iedere dag een kwartier te weinig krijgt uitbetaald. "Als ik echt iedere minuut dat ik uitgelogd ben vanwege een storing moet gaan bijhouden, kost me dat te veel tijd. Bij een storing moet je vaak een paar keer in en uitloggen, dan ben je zo een half uur verder. Of je hangt 40 minuten bij de helpdesk in de wacht. Het loopt dus best snel op."

Opstartproblemen

Teleperformance erkent dat er in de beginfase opstartproblemen zijn geweest, maar volgens de directeur personeelszaken, Liesbeth Polman, zijn er nu nauwelijks nog storingen. "Als mensen problemen ervaren, ligt dat meestal aan de verbinding thuis. En als een storing niet gemeld wordt, dan kunnen wij natuurlijk niet uitbetalen."

Later deelt het bedrijf schriftelijk mee dat ieder uur dat niet uitbetaald is, er een teveel is. "Er worden louter uren afgewezen waarbij geen enkele blijk is van verrichte arbeid of contact met de uitzendkracht dat er iets aan de hand is wat hem/haar belemmert in het uitvoeren hiervan."

Melden bij leidinggevende

Polman raadt medewerkers aan contact op te nemen met hun leidinggevende als ze het niet eens zijn met de uitbetaling.

Henny Postma moet lachen als ze dit hoort. "Wij moeten een storing direct melden. Hoe doe je dat als het systeem eruit ligt? Ik hield al mijn uren netjes bij, en gaf aan het eind van de dag door hoelang ik vanwege een storing niet had kunnen werken. Maar ze weigeren uit te betalen."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Commerciële coronatesters doen goede zaken door drukte bij GGD

Webinars

Ook de webinars die werknemers volgen, worden vaak niet uitbetaald. Die webinars werden aanvankelijk twee keer per week, nu nog eens per twee weken, gehouden. Medewerkers zijn niet verplicht die te volgen, maar alle betrokkenen stellen dat de webinars noodzakelijk zijn om het werk goed te kunnen doen.

Zo wordt uitgelegd wat de procedures zijn bij zorg en onderwijspersoneel dat voorrang krijgt. Of hoe om te gaan met agressie. "Ik vind ze heel leerzaam", zegt Anna. "Ze gaan over procedures, je krijgt tips en trucs. Het is ook niet zo dat je de volgende dag een nieuwsbrief krijgt met alles wat er de avond van te voren is besproken."

Elke minuut gemonitord

Wie tijdens de sessies live inlogt, krijgt daarvoor op papier betaald. Maar Anna stelt dat er 1 van de 15 webinars die ze heeft gevolgd, is uitbetaald. "Het is volstrekte willekeur, af en toe wordt er eentje uitbetaald," zegt Cindy.

Henny en Anna hebben ontslag genomen bij het bedrijf. Henny: "Iedere minuut van ons wordt gemonitord. Als de lijnen om acht uur 's avonds dicht gaan, zitten wij soms nog een uur of meer de wachtrij af te handelen. Dat is prima, maar als wij niet kunnen werken door systeemstoringen, moeten we maar zien of we ons geld krijgen. Die muggenzifterij, daar ben ik helemaal klaar mee."

Alle namen (behalve Henny Postma) zijn gefingeerd. We hebben in totaal met vijf medewerkers gesproken.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van