Al tien dagen onrustig

'Tesla-concurrent' Nikola verliest topman en fors deel beurskoers

21 september 2020 17:13 Aangepast: 21 september 2020 20:43
De Nikola Tre. Nikola wil concurreren met de elektrische vrachtwagens van Tesla. Beeld © Nikola Motor / AFP

Het is al een tijdje rumoerig rond Nikola, het Amerikaanse bedrijf dat fraaie ontwerpen heeft van elektrische vrachtwagens, maar er nog geen een heeft gebouwd. Vandaag werd bekend dat topman Trevor Milton aftrad. De koers zakte daarop in elkaar.

Op de beurs kelderde de koers zo'n 20 procent. Dat is het voorlopig dieptepunt in een soap die er sinds 10 september rond het bedrijf is.

'Oceaan van leugens'

Op die dag publiceerde het bedrijf Hindenburg Research een rapport waaruit zou moeten blijken dat de beloftes van Nikola niets meer zouden zijn dan 'an ocean of lies'.

Nu is het zaak hierbij te vermelden dat Hindenburg Research een shortpositie had in het bedrijf. Met andere woorden: Hindenburg speculeerde op een daling van de beurskoers.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

General Motors werkt mee aan elektrische pick-uptruck

Achtbaan

Dat heeft het in ieder geval bereikt. Andere beleggers werden onzeker door het rapport. Sinds 10 september is de koers van Nikola ruwweg gehalveerd.

Sowieso heeft het koersverloop van de afgelopen maanden veel weg van een achtbaan. Aan het begin van het jaar stond de koers nog slechts iets boven de 10 dollar. Begin juli steeg de koers in korte tijd naar bijna 94 dollar, maar sindsdien is er per saldo meer dan 70 procent vanaf gegaan.

Nikola vs. Tesla

Net zoals Tesla is Nikola actief op het gebied van elektrische auto's. Tesla maakt echter al elektrische (personen)auto's, terwijl Nikola nog in de ontwerpfase zit.

Met elektrische vrachtwagens concurreert Nikola met de elektrische Tesla Semi, van Tesla.

De naam Nikola is niet toevallig, het is de voornaam van... Nikola Tesla, de beroemde uitvinder. En zijn achternaam is inmiddels een bekende naam in autoland.

Belofte

Naar eigen zeggen beschikt Nikola over eigen technologie die de sector op zijn kop zou zetten. De Financial Times bracht afgelopen vrijdag echter naar buiten dat het bedrijf die technologie helemaal niet zelf bezat, maar hiervoor vertrouwde op een onafhankelijke producent in Californië.

Verder bleek dat Nikola voor een promofilmpje in 2016 een prototype van een vrachtwagen van een heuvel had laten rijden, terwijl het  bedrijf toen claimde dat het om een werkend prototype ging.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Waar blijven de goedkope elektrische auto's?

Deal met GM

Begin september, kort voordat het rapport met de beschuldigingen van Hindenburg Securities uitkwam, wist Nikola wel een deal binnen te slepen met General Motors (GM). één van de drie grootste autoproducenten ter wereld.

Daarbij kreeg GM 11 procent van de aandelen van Nikola en het zou eind 2022 vrachtwagens maken op waterstof, die Nikola had ontworpen.

Vandaag daalt de koers van GM, net als die van Nikola. Het koersverlies bij GM is met ruim 7 procent wel een stuk kleiner, maar GM is dan ook veel groter dan alleen de belofte van een nieuwe  vrachtwagen.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van