Elektrische fietsen

34 miljoen groeigeld voor e-bikefabrikant VanMoof om productie op te schroeven

16 september 2020 15:28 Aangepast: 16 september 2020 16:58
Beeld © Robin Utrecht

VanMoof, de Nederlandse maker van elektrische fietsen, heeft een investering van 40 miljoen dollar (34 miljoen euro) binnengehaald. Het geld moet ervoor gaan zorgen dat VanMoof de productie verder kan verhogen om de wereldwijde vraag aan te kunnen.

De investering komt van Norwest Venture Partners, Felix Capital en Balderton Capital. Dat laatste bedrijf investeerde in mei van dit jaar al 13,5 miljoen dollar (12,5 miljoen euro) in het bedrijf. 

De 40 miljoen dollar zal worden gebruikt om te helpen bij het uitbreiden naar groeimarkten zoals de Verenigde Staten en Duitsland. "De meeste verkoop is online, dus er is een kans dat we waarschijnlijk niet veel meer winkels gaan openen", vertelt Taco Carlier, medeoprichter van VanMoof. "We gaan in de Verenigde Staten gewoon hetzelfde doen als in Nederland en dat is ons marktaandeel vergroten."

Uitbreiding productie

Het meeste geld zal voornamelijk gaan naar het vergroten van de productiecapaciteit en het verkorten van de levertijden. "Op dit moment gaan we niet investeren in het openen van nieuwe markten", vertelt Carlier. VanMoof werkt met partnerships, dus ze bouwen geen eigen fabrieken.

De onderdelen worden in verschillende fabrieken gemaakt en daarna verzamelt in een andere fabriek om de fiets in elkaar te zetten. Ondanks dat ze het niet zelf in elkaar zetten, wordt alles wel onder licentie van VanMoof gemaakt. Dat betekent dat in deze fabrieken alleen VanMoofs gemaakt kunnen worden, legt Carlier uit. Het geld is bedoeld om de montagefaciliteiten op te schalen. Dit doet VanMoof in samenwerking met vorige investeerder SINBON Electronics.

De fabrieken zijn op dit moment vooral in Taiwan te vinden, maar er wordt gekeken naar andere landen, geeft Carlier aan. Waar dat dan precies is, is nog niet helemaal duidelijk. Dat ligt aan verschillende omstandigheden, zoalsof er importheffingen van kracht zijn of niet.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

VanMoof haalt 12,5 miljoen op: 'Vraag naar elektrische fiets groeit'

Moeilijkheden tijdens corona

Naast de toenemende vraag heeft het coronavirus ook invloed gehad op de productie van VanMoof. "Vooral in januari en februari al", vertelt Carlier. "De wereldwijde supply chain werd geraakt door het virus en ook wij hebben daar wat van meegekregen, maar we hadden er relatief weinig last van. Dit omdat we voor elk onderdeel twee fabrieken hebben in twee verschillende landen."

"Waar wij veel meer last van hebben is dat nog zo'n 70 procent van de mensen thuiswerken", vertelt de VanMoof-oprichter. "Onze teams groeien heel erg hard, maar het is ontzettend lastig om al deze mensen aan te nemen, op te leiden en in te werken bij VanMoof."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

Verkoop snelle e-bikes hard gestegen

Vraag e-bikes

De coronacrisis heeft verder veel invloed gehad op de vraag naar e-bikes. Tijdens de wereldwijde lockdowns hebben steden van New York tot Berlijn extra geld besteed om de straten veiliger te maken voor fietsers. Samen met de tientallen miljoenen aan investeringen leidde de stijgende vraag naar e-bikes van een omzet van 40 miljoen euro in 2019 naar 80 tot 100 miljoen euro dit jaar, een toename van 220 procent. 

Overigens nam de vraag naar elektrische fietsen al hard toe voor de coronacrisis. Het aandeel elektrische fietsen op het totaal van nieuw verkochte fietsen was in 2007 nog 6 procent, blijkt uit een onderzoek naar de Nederlandse fietsenmarkt van BOVAG en de RAI-vereniging. In 2019 was dit aandeel al gegroeid tot 42 procent.

Miniatuurvoorbeeld
Kijk ook:

E-bike kopen? Dit moet je weten over elektrische fietsen

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van