Klimaatvoorwaarden

Greenpeace sleept staat voor de rechter om steun KLM

14 september 2020 00:01 Aangepast: 14 september 2020 06:12
Stewardessen van KLM. Beeld © Robin Utrecht

Als het aan Greenpeace ligt, wordt de steun van de staat aan KLM weer ingetrokken. De milieuorganisatie is kwaad dat er volgens hen geen klimaatvoorwaarden aan de staatssteun zijn verbonden, en hoopt dat de rechter er daarom een streep doorheen zet.

KLM werd aan het wankelen gebracht door de coronacrisis en de daardoor sterk teruggelopen passagiersaantallen. Om te overleven kreeg de maatschappij een steunpakket van 3,4 miljard euro. 1 miljard daarvan is een directe lening van de staat. De overige 2,4 miljard euro is een lening van banken waarvoor de staat garant staat.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Kogel door de kerk: KLM krijgt steunpakket van 3,4 miljard euro

Greenpeace hoopt met de zaak aan te kunnen haken op de bekende Urgenda-uitspraak. De rechter verplichtte de overheid in die zaak om de CO2-uitstoot verder te beperken dan het deed.

Klimaatcrisis

"Deze staatssteun stort ons dieper in de klimaatcrisis en dat is in strijd met de zorgplicht die de Nederlandse overheid heeft voor zijn burgers, zoals de Hoge Raad die eerder ook in het Urgenda-vonnis heeft bekrachtigd", schrijft Greenpeace.

Toch zijn de zaken op het oog behoorlijk verschillend. Zo ging de Urgenda-zaak over een algemene doelstelling voor het terugbrengen van CO2-uitstoot en gaat het hier om steun aan een specifiek bedrijf dat (veel) CO2 uitstoot.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Advies aan Hoge Raad: Urgenda-uitspraak kan in stand blijven

Dat ziet ook de woordvoerder, die ook erkent dat KLM vóór de steun ook al vervuilde en dat binnen de kaders van de wet deed. Toch gelooft hij dat juist het geven van staatssteun de boel verandert: "Met extra geld houd je het in stand en neem je de verantwoordelijkheid voor de vervuiling op je."

Harde afspraken

Overigens klopt het niet dat er helemaal geen klimaatafspraken zijn gemaakt als onderdeel van het steunpakket. Zo heeft KLM beloofd dat het in 2030 de uitstoot per passagierskilometer met 50 procent heeft teruggedrongen.

Greenpeace wil echter dat er harde afspraken worden gemaakt over hoeveel CO2 KLM mag uitstoten per jaar. Dat quotum zou ieder jaar verder verlaagd moeten worden.

Kort geding

Vandaag stuurt Greenpeace een sommatie naar de staat. Waarschijnlijk volgt twee weken later de dagvaarding. Daarna zal een kort geding volgen.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van