Witte vlek in Zuid-Amerika

Heineken wil ook Peruaanse biermarkt veroveren

09 september 2020 19:25 Aangepast: 09 september 2020 19:32
Straks ook in Peru. Beeld © ANP

Heineken betreedt de biermarkt van Peru. De brouwer maakte bekend het merk Tres Cruces over te nemen. De Amsterdamse brouwer gaat zijn biertjes laten distribueren door de lokale drankenproducent AJE.

Dat meldt Heineken, zonder daarbij financiële details bekend te maken.

Witte vlek

Peru is volgens Heineken een van de grootste biermarkten van Zuid-Amerika en ook een van de grootste markten waar het bedrijf nog niet actief was. In het land met 32 miljoen inwoners wordt jaarlijks ongeveer 14 miljoen hectoliter bier gedronken. Daarvan wordt circa 40 procent in en om de hoofdstad Lima verkocht.

Heineken bezit in Latijns-Amerika al grote belangen, bijvoorbeeld in Brazilië en Mexico.

Strategie

De brouwer merkt op dat vooral het segment luxebieren in Peru aanzienlijk onderontwikkeld is, met een marktaandeel van nog geen 4 procent.

Heineken's strategie is om een brouwer met lokale merken te kopen en te versterken, en daarbovenop het eigen Heineken-merk als duur internationaal premium-bier te verkopen. Hetzelfde bier dat hier als gewoon pilsje wordt gezien, gaat in het buitenland meestal als zeer exclusief over de toonbank. 

De Nederlandse brouwgigant telt wereldwijd 85.000 werknemers en is in ruim 70 landen actief met eigen brouwerijen en andere productiefaciliteiten. Na AB Inbev is het de grootste brouwer ter wereld.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van