Aanhoudende problemen

Goederenvervoerders willen miljoenen schadevergoeding van ProRail

09 september 2020 12:47 Aangepast: 09 september 2020 14:56
Goederenoverslag in de Waalhaven. Beeld © Peter Hilz

Een groep spoorgoederenvervoerders wil een schadevergoeding van miljoenen euro's van ProRail, ter compensatie van aanhoudende problemen bij de spoorbeheerder. Naar eigen zeggen gaan ze voor zeker 6 miljoen euro de boot in door problemen op de Rotterdamse Havenspoorlijn en de Betuweroute.

Dat bevestigt ProRail na eerdere berichtgeving van het Financieele Dagblad (FD).

Directe en indirecte schade

De goederenvervoerders lijden schade doordat er aanhoudend en langdurige verstoringen zijn op het spoor, waar ProRail verantwoordelijk voor is. ProRail vergoedt de directe schade die het gevolg is van de problemen op het spoor, dat bedrag loopt in de miljoenen.

Maar de vervoerders willen aanmerkelijk meer geld zien omdat ze ook indirecte schade hebben geleden. Zo zouden zij volgens de belangenclub van de goederenvervoerders RailGood ook contracten zijn misgelopen als gevolg van de problemen.

Heel vervelend

Een woordvoerder van ProRail erkent de problemen: "Het is heel vervelend dat ze hinder hebben waar wij verantwoordelijk voor zijn." Maar, zo wordt erbij gezegd: meer dan de vergoeding voor de directe kosten zit er niet in.

"Wij worden gefinancierd met gemeenschapsgeld, we kunnen niet zomaar afwijken van de afspraken." 

Waalhaven

Een van de grote pijnpunten zit hem in de Rotterdamse Waalhaven-Zuid. ProRail is moet daar de blusvoorziening aanpassen om aan de veiligheidsregels te voldoen. Maar dat blijkt veel lastiger dan gedacht.

Het komt erop neer dat er een oplossing verzonnen moet worden om veel verder op het spoor nog te kunnen blussen als er iets gebeurt. Maar volgens ProRail bestaat daar simpelweg nog geen oplossing voor. De hoop is dat er in januari een heel nieuw systeem klaar is. 

Omrijden, ergens anders rangeren

Tot die tijd mogen treinen met gevaarlijke stoffen niet in de Waalhaven rangeren en moeten ze uitwijken naar Kijfhoek. Dat betekent dat er omgereden moet worden, wat extra tijd en mensen kost. 

Die kosten vergoedt de spoorbeheerder dus, maar als daarna ook ergens anders problemen ontstaan 'kunnen wij dat niet vergoeden', aldus de woordvoerder.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van