Bierbrouwers

Coronabier juist meer gedronken tijdens coronacrisis

04 september 2020 06:08 Aangepast: 04 september 2020 10:04
Een barvrouw in de Macedonische hoofdstad Skopje desinfecteert de bar. Beeld © EPA

Het coronavirus heeft geen impact gehad op biermerk Corona. In het eerst halfjaar zijn er niet minder, maar meer biertjes in ons land verkocht. "Zeer opmerkelijk en ook knap van Corona."

Begin dit jaar, toen het virus alleen nog maar in Azië om ons heen sloeg, vroegen we ons bij RTL Z af wat dat coronavirus voor impact zou hebben op het gelijknamige biertje. Eigenaar AB InBev kon op dat moment de gevolgen niet in kaart brengen.

Merkdeskundigen wel. Die dachten dat het negatief zou gaan uitpakken voor het merk. "Corona wordt nu geassocieerd met ziektes en ongelukken. Hier zijn ze bij Corona niet blij mee", zei merkendeskundige Rob Benjamens toen.

Miniatuurvoorbeeld
'Botte pech voor het merk Corona'

Biermerk gelinkt aan dodelijk virus: 'Botte pech voor Corona'

Niet met virus associëren 

AB InBev laat aan RTL Z weten dat het virus de verkoop niet heeft geraakt. Exacte cijfers geeft het niet, maar er is sprake van groei in Nederland en in West-Europa. Het gaat om 'hoge single-digit groei', oftewel een groei die ergens tussen de 5 en10 procent ligt.  

Volgens de bierbrouwer heeft de pandemie dus niet of nauwelijks impact op het merk gehad. "We hadden verwacht en ook gehoopt dat consumenten het bier niet zouden associëren met het virus", aldus woordvoerder Wilco Heiwegen.

Het bedrijf (ook eigenaar van Bud en Stella Artois) hield tijdens de coronacrisis zelf een onderzoek onder klanten. Daaruit bleek dat ze nog steeds bereid waren om het biertje te kopen en dat er geen negatieve associaties waren.

Knipoog naar virus

Merkdeskundige Paul Moers, die wij begin dit jaar spraken, vind het 'zeer opmerkelijk' dat we meer coronabier zijn gaan drinken. "Kennelijk hebben we het bier ook als knipoog in huis gedaald met zijn allen. Mensen gingen er voor de grap mee op de foto. Daar kan AB InBev dus juist van hebben geprofiteerd."

Dat we meer corona drinken, wil niet zeggen dat het goed gaat met de verkoop van bier in het algemeen. In de eerste maanden verkocht AB InBev in zijn geheel minder, net als concurrent Heineken. Laatste genoemde kwam zelfs met een winstwaarschuwing. AB InBev maakte nog net winst, terwijl Heineken honderden miljoenen verlies maakte.

Muisstil

Dat corona meer wist te verkopen, kan te maken hebben met het sterke merk en de knipoog naar het virus zelf, aldus Moers. "Het laat ook zien dat het virus de hele wereld heeft veranderd en dat dit merk er verder niks mee heeft te maken. Ook is het zo dat een sterk merk altijd een belangrijke rol speelt, helemaal in crisis tijd. Mensen grijpen dan terug op zo’n merk."

Complimenten zijn er van Moers voor AB InBev. Hij gaf ze eerder dit jaar, net als Rob Benjamens, ze de tip om vooral niet de publiciteit te zoeken en stil te zitten. Anders zouden mensen het merk (nog meer) associëren met het virus.

"Corona is muisstil geweest. Ze hebben niet de publiciteit gezocht en dat is echt heel goed", aldus Moers. Vanaf wanneer de grote billboards met het coronaflesje weer te zien zullen zijn, is niet bekend.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van