Er zijn ook winnaars tijdens de coronacrisis: de omzet van Zoom Videocommunications was in het tweede kwartaal 4,5 keer zo hoog als in dezelfde periode van vorig jaar. De winst verdrieëndertigvoudigde.
Het verhaal van Zoom Videocommunications is er één van superlatieven. Zoom is een dienst waarmee je kunt videobellen met je collega's, net zoals bijvoorbeeld Microsoft Teams, Apple Facetime en Google Meet.
Het gaat goed met Zoom nu veel meer mensen thuiswerken, want zij moeten toch contact houden met collega's. Ook presentaties van bedrijven of onderwijsinstellingen gaan steeds vaker via Zoom.

Beter dan verwacht
In de maanden mei tot en met juli steeg de omzet van Zoom tot 663,5 miljoen dollar (550 miljoen euro), tegen 145,8 miljoen in dezelfde periode van vorig jaar. Dat is een toename van 357 procent. In de maanden februari tot en met april steeg de omzet nog met 169 procent. 81 procent van de omzetgroei kwam van nieuwe klanten.
Onderaan de streep steeg de winst van 5,5 miljoen in het tweede kwartaal van vorig jaar tot 186 miljoen dollar.

Koers explodeert
Beleggers zijn enthousiast. Gisteren steeg de koers van Zoom Communications al met 8,5 procent. In de nabeurshandel kwam daar nog eens bijna 23 procent bij. Daarmee staat de koers op bijna 400 dollar.
Beleggers profiteren dus flink mee met het succes van Zoom. Het aandeel begon het jaar op een koers van 68 dollar, die is bijna verzesvoudigd.

Prognose verhoogd
De omzet was een derde hoger dan wat analisten hadden verwacht. De winst was zelfs twee keer zo groot.
Het bedrijf heeft de verwachtingen voor het gehele jaar flink verhoogd. Zoom denkt nu een omzet van een kleine 2,4 miljard dollar te kunnen halen. Eind mei ging het bedrijf zelf nog uit van een omzet van zo'n 1,8 miljard dollar.
Het bedrijfsresultaat zal tussen de 730 en 750 miljoen dollar uitkomen. Over het eerste halfjaar was dat nog 211,5 miljoen dollar.
