Nog jaren pijn

Zware tijden voor Schiphol: luchthaven wil honderden banen schrappen

28 augustus 2020 08:28 Aangepast: 28 augustus 2020 13:45
Passagiers op Schiphol. Beeld © Robin Utrecht

De coronacrisis hakt er hard in bij Schiphol, en dat blijft waarschijnlijk nog jaren pijn doen, is de verwachting. Om kosten te besparen wil de luchthaven 'enkele honderden' banen schrappen.

Dat is vanochtend bekendgemaakt met de presentatie van de halfjaarcijfers van de Schiphol Group, waaronder ook de vliegvelden in Eindhoven en Rotterdam vallen.

Die cijfers waren zoals verwacht dramatisch. Er werd een verlies in de boeken gezet van 246 miljoen euro. Niet vreemd, want in het eerste halfjaar van 2020 nam het aantal passagiers op de hoofdluchthaven bij Amsterdam af met 62,1 procent ten opzichte van een jaar eerder. Het aantal vliegbewegingen daalde met ruim 52 procent.

Nog jaren last

Voor het hele jaar verwacht Schiphol dat het tussen de 55 en 72 procent minder reizigers gaat verwerken. De luchthaven gaat ervan uit dat pas op zijn vroegst in 2023 weer op het niveau van 2019 te komen.

"De vooruitzichten voor de komende jaren zijn zeer onzeker en hangen af van de ontwikkeling van de pandemie, de komst van een vaccin, internationale coördinatie van reismaatregelen, het profiel van het economisch herstel en veranderingen in het gedrag van passagiers en bedrijven", schrijft het bedrijf.

Honderden banen weg

En dus moeten de kosten omlaag. In 2021 en 2022 moeten die al met een vijfde tot een kwart zijn gedaald, en dat gaat dus ook gepaard met veel banenverlies.

"De impact op de werkgelegenheid is nog onzeker, maar verwacht wordt dat het zal gaan om enkele honderden functies op het totale personeelsbestand van ongeveer 3000", meldt Schiphol.

Voor er daadwerkelijk mensen worden ontslagen, zal er eerst een sociaal plan gemaakt worden met de vakbonden. 

Kantoorbanen

In een toelichting vertelt topman Dick Benschop dat hij verwacht dat het personeelsbestand met zo'n 10 procent moet gaan krimpen. Dat zou neerkomen op ongeveer 300 mensen die op zoek moeten naar een nieuwe baan.

Het zijn vooral de banen achter de schermen die komen te vervallen. Zo zullen er bijvoorbeeld minder slotplanners nodig zijn. Benschop zegt dat de organisatie efficiënter moet gaan werken en dat er daarom ook afdelingen samengevoegd zullen moeten worden.

Buffer van 1,5 miljard

Hoe beroerd het ook gaat, de luchthaven staat nog niet op omvallen. Het heeft  500 miljoen aan eigen reserves liggen en kan nog 1 miljard lenen bij de bank, mocht dat nodig zijn. Daarmee denkt de luchthaven nog zeker een jaar te kunnen overleven.

Steun overheid

De verliezen hadden ook nog aanzienlijk groter kunnen zijn, ware het niet dat de overheid op meerdere fronten te hulp schoot. Zo kreeg Schiphol Group 37,6 miljoen euro aan loonkostensubsidie toegezegd door gebruik te maken van de NOW-regeling.

Daarnaast maakte Schiphol gebruik van de mogelijkheid om het verwachte verlies over 2020 af te trekken van de winst van 2019. Daardoor stort de Belastingdienst tientallen miljoenen terug in de kas van de luchthavengroep.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van