Minder verkocht

Reclame-inkomsten tv-zenders kelderen door crisis

18 augustus 2020 06:34 Aangepast: 18 augustus 2020 07:11
Nieuws- en actualiteitenprogramma's werden veel meer bekeken. Beeld © Pim Ras

In de eerste helft van het jaar zijn de inkomsten uit tv-reclame keihard gedaald. Bij elkaar haalden de zenders 307 miljoen euro op. Dat is maar liefst 23 procent minder dan vorig jaar. De boosdoener is, uiteraard, de coronacrisis.

Minder verkocht, lagere prijzen

Dat blijkt uit cijfers van Screenforce, de club van tv-advertentieverkopers. De coronacrisis heeft de sector in het eerste halfjaar 91 miljoen euro gekost.

Dat komt omdat er aan de ene kant simpelweg minder reclames werden verkocht, aan de andere kant waren de tarieven ook lager. Niet zo vreemd, want tijdens de lockdownperiode lagen veel bedrijven geheel of gedeeltelijk stil, waardoor adverteren ook niet zo veel zin had.

Meer nieuws, minder sport

De lineaire kijktijd bleef vrijwel gelijk (van 138 naar 136 minuten per dag), maar er waren flinke uitschieters. Er werd 41 procent meer naar nieuws- en actualiteitenprogramma's gekeken dan normaal.

Sport was juist een treurige uitschieter naar beneden. Daar werd 60 procent minder naar gekeken. Ook dat mag trouwens niet echt een verrassing heten, want een aantal maanden lang gebeurde er vrijwel niks op de velden, in de sporthallen en op de wegen.

Gematigd optimisme

Voor de rest van het jaar is de branche redelijk optimistisch gesteld. Uitgesmeerd over heel 2020 verwacht Screenforce dat de daling af zal nemen tot 12 tot 15 procent.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van