Hamsteren

Sterk kwartaal supermarktconcern Ahold Delhaize: winst verdubbeld

05 augustus 2020 08:44
Klanten van de Albert Heijn in Egmond aan Zee, eind juli 2020. Beeld © ANP

Supermarktconcern Ahold Delhaize profiteert volop van de coronacrisis. In de maanden april, mei en juni steeg de omzet fors, de winst verdubbelde zelfs. Het bedrijf verhoogt de doelen voor dit jaar.

De omzet van het bedrijf steeg met bijna 16 procent in vergelijking tot het tweede kwartaal vorig jaar tot 19,1 miljard euro. De nettowinst steeg met maar liefst 106 procent tot 693 miljoen euro. De onderliggende winst, voor aftrek van rente, afschrijvingen en belastingen, steeg met 35 procent tot 1,7 miljard. 

De groei is vooral te danken aan het coronavirus, meldt het bedrijf. Daarnaast had Ahold Delhaize vorig jaar een minder tweede kwartaal doordat er in de Verenigde Staten werd gestaakt. Dat scheelde toen 2 procent omzet. 

Meer winst per verkocht product

Doordat het bedrijf meer verkocht, gingen de marges per verkocht product ook omhoog. Als je meer produceert gaan gaan de kosten die je hebt per product dat wordt verkocht omlaag.

Het positieve effect daarvan werd overigens deels tenietgedaan door de kosten die het bedrijf maakt aan voorzorgsmaatregelen vanwege het coronavirus. In het tweede kwartaal was het Belgisch-Nederlandse bedrijf daar 260 miljoen aan kwijt, bovenop de 330 miljoen in het eerste kwartaal.

Online had Ahold ook een prima kwartaal: Bol.com verkocht ruim 65 procent meer dan in hetzelfde kwartaal vorig jaar. De bijna 34.000 bedrijven die via het platform verkopen, verkochten zelfs 107 procent meer. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Ahold profiteert fors van corona: winst stijgt bijna met de helft

Optimisme over rest 2020

Al die positieve ontwikkelingen zorgen ervoor dat Ahold vertrouwen heeft voor de rest van het jaar, ondanks de onzekerheid van wat er verder met het coronavirus zal gebeuren.

Het bedrijf verhoogt de verwachting die het eerder afgaf. De onderliggende winst per aandeel zal minimaal 20 procent hoger liggen dan vorig jaar, waar eerder was uitgegaan van groei van nog geen 10 procent. 

Hamsterende consumenten

Ahold Delhaize draaide in het eerste kwartaal al erg goed, geholpen door hamsterende consumenten uit vrees voor het nieuwe coronavirus. De nettowinst steeg met 48 procent, de omzet met bijna 15 procent. Bij Bol.com steeg de omzet dat kwartaal met bijna 40 procent, omdat er meer mensen online boodschappen deden. 

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van