Macht van Big Tech

Fitbit-overname Google onderzocht door Europese Commissie

04 augustus 2020 16:30
Fitbits bevatten een schat aan persoonlijke informatie. Beeld © AP

De Europese Commissie stelt een diepgaand onderzoek in naar de voorgenomen overname door Google van Fitbit, een producent van stappentellers. De mededingingsautoriteit vreest dat door de overname de dominante positie van Google op de online advertentiemarkt verder wordt versterkt.

Die vrees wordt vooral aangewakkerd door de grote hoeveelheden persoonlijke data die Google in handen krijgt bij een overname van Fitbit. Die informatie kan gebruikt worden om advertenties die worden getoond aan gebruikers verder te personaliseren, stelt de Europese Commissie. 

Fitbit maakt slimme stappentellers, ook wel bekend als wearables, die grote hoeveelheden persoonlijke data verzamelen over de gebruiker. De apparaten zijn populair, en de Commissie verwacht dat ze alleen maar populairder zullen worden in de komende jaren. 

Voorkomen dat Google te machtig wordt 

“Dit zal hand in hand gaan met een exponentiële groei van data die wordt gegenereerd met deze apparaten”, zegt Margrethe Vestager, de Eurocommissaris die verantwoordelijk is voor mededinging, in een verklaring. “Deze data bieden belangrijke inzichten in het leven en de gezondheidssituatie van gebruikers van deze apparaten.” 

Het onderzoek van de Commissie moet voorkomen dat de controle van Google over de verzamelde gegevens via Fitbits de concurrentie niet verstoren, aldus Vestager. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees meer:

Fitbit wil coronavirus herkennen voor eerste symptomen

Oneerlijke concurrentie mogelijk 

De data die Fitbit-gebruikers delen met het bedrijf kunnen een belangrijk voordeel zijn in de slag om aandacht van de digitale consument. Als Google nog meer te weten komt over zijn gebruikers wordt het makkelijker om gepersonaliseerde advertenties te tonen en wordt het moeilijker voor de concurrentie om een vergelijkbare dienst te bieden aan adverteerders, stelt de Commissie. 

Daardoor worden extra obstakels opgeworpen voor mogelijke concurrenten van Google. Dat zal uiteindelijk negatief uitpakken voor adverteerders en uitgevers die minder keus hebben om online te adverteren en dus meer geld kwijt zullen zijn, redeneert de Commissie. 

Verder zal de Commissie ook onderzoeken of Google met de overname van Fitbit de concurrentie op de wearables-markt kan verstoren. Bijvoorbeeld door wearables van concurrenten minder goed te laten functioneren op Android-apparaten. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Google herhaalt belofte: data Fitbit niet voor reclames gebruiken

‘Deal gaat niet over data’ 

Google kondigde in november vorig jaar aan dat het Fitbit wilde overnemen voor 2,1 miljard dollar (1,8 miljard euro). 

De techreus is het niet eens met de analyse van de Commissie. “Deze deal gaat over apparaten, niet over data”, schrijft Rick Osterloh, senior vice president devices en services, in een blogpost waarin hij reageert op de Commissie. 

“We zijn vanaf het begin duidelijk geweest dat we de gezondheids- en welzijnsgegevens van Fitbit niet zullen gebruiken voor Google-advertenties.” 

Juridisch bindende toezegging 

Google heeft ook aangeboden om een juridisch bindende toezegging te doen aan de Europese Commissie over het gebruik van Fitbit-gegevens. Volgens een woordvoerder van Google Nederland is het ‘te vroeg’ om uit de doeken te doen hoe die bindende toezegging er precies uit zou moeten zien.  

“Zoals we met al onze producten doen, geven we Fitbit-gebruikers de keuze om hun gegevens te bekijken, verplaatsen of verwijderen”, aldus Osterloh. Verder belooft het bedrijf producten van concurrenten breed te blijven ondersteunen. 

Al die toezeggingen bleken niet genoeg om de zorgen van de Commissie weg te nemen. Als alles volgens plan verloopt neemt de Commissie op 9 december een besluit over eventuele maatregelen. 

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van