Pakketbezorging is dé winstmaker

PostNL profiteert van webwinkelen: winst stijgt met 52 procent

03 augustus 2020 08:29 Aangepast: 03 augustus 2020 11:04
PostNL kan zijn naam beter wijzigen in PakketNL Beeld © ANP, Olaf Kraak

PostNL heeft in het tweede kwartaal goede zaken gedaan. De omzet steeg met bijna 16 procent en de winst nam toe met 52 procent.

Mede door corona kopen consumenten veel meer online en daar profiteert PostNL van. De omzet bij het onderdeel dat pakketjes thuisbrengt nam in het tweede kwartaal toe met 28 procent tot 516 miljoen euro en het resultaat voor aftrek van rente en belastingen bij die divisie steeg van 29 miljoen tot 60 miljoen euro.

Beleggers zijn blij met de resultaten. De koers van PostNL staat na een half uur handelen zo'n 9 procent hoger.

Tijdelijk effect?

Bij de postbezorging is de ontwikkeling juist tegenovergesteld: de omzet in Nederland steeg weliswaar met ruim 3 procent, maar het resultaat vóór aftrek van rente en belastingen daalde van 17 miljoen tot 5 miljoen euro.

Grote vraag bij PostNL is of de flinke verbetering van de resultaten bij pakketbezorging eenmalig is, of permanent, zegt Corné van Zeijl van Actiam.

Miniatuurvoorbeeld
Zie ook:

PostNL lijdt fiks verlies in het eerste kwartaal

Totale winst stijgt

De totale omzet van PostNL nam in de maanden april tot en met juni toe met bijna 16 procent tot 789 miljoen euro. Onderaan de streep was er een omslag van 4 miljoen verlies naar 41 miljoen euro winst.

Een beter beeld van hoe het bedrijf draaide krijg je door te kijken naar het resultaat van de activiteiten waar PostNL mee is doorgegaan en de activiteiten die het bedrijf vorig jaar wel had, maar die inmiddels zijn verkocht buiten beschouwing laat. Dan stijgt het resultaat van min 4 miljoen euro tot plus 41 miljoen euro.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van