Geannuleerde vluchten

Air France-KLM: nog 1,6 miljard terugbetalen aan klanten

31 juli 2020 06:35 Aangepast: 31 juli 2020 07:08
Een KLM-stewardess op Schiphol, 22 juli 2020. Beeld © ANP

Luchtvaartconcern Air France-KLM denkt in de komende maanden nog voor 1,6 miljard euro aan tickets terug te moeten betalen aan klanten waarvan de vliegreis is geannuleerd.

Sinds het bedrijf klanten de mogelijkheid biedt om hun geld terug te claimen in plaats van genoegen te nemen met een voucher, zijn er bijna 3 miljoen aanvragen gedaan. Het gaat om geld dat passagiers betaalden voor geannuleerde vluchten sinds halverwege maart. 

De bijna 3 miljoen aanvragen is bijna 90 procent van alle tickets die het bedrijf zonder tussenkomst van een reisbureau heeft verkocht. Aanvragen van klanten die via een reisbureau hebben geboekt, zullen de komende tijd nog bij het bedrijf binnenkomen, meldde het bedrijf gisterenavond bij de presentatie van de kwartaalcijfers

Klantenservice op volle toeren

Om al die verzoeken af te kunnen handelen draait de klantenservice van Air France-KLM overuren. Op het hoogtepunt werkten er 600 mensen, die van andere afdelingen en buiten het bedrijf waren ingevlogen. Met die versterkingen erbij waren dat er tien keer zo veel als normaal.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Massaontslag verwacht bij KLM: duizenden banen op de tocht

Miljardenverlies

Het concern leed een verlies van 2,6 miljard euro, onder meer door extra afschrijvingen die werden genomen vanwege het vervroegd uit de vaart nemen van de Boeing 747 door KLM en de Airbus A380 en A340 door Air France. De omzet daalde van 7 miljard tot 1,2 miljard. 

Bij KLM daalde de omzet met 75 procent, en liep het operationeel verlies op tot 493 miljoen euro. Hoe beroerd die cijfers ook zijn, het is nog altijd beter dan de prestaties van de Franse zustermaatschappij Air France. Onder meer door strengere lockdownregels in Frankrijk zette de Franse luchtvaartmaatschappij een bijna 87 procent lagere omzet in de boeken.

Minder passagiers

Beide bedrijven vervoerden maar een fractie van het aantal passagiers dat vorig jaar in dezelfde periode in het vliegtuig stapte. Bij KLM was dat 5 procent, bij Air France 4,8 procent. Budgetluchtvaartmaatschappij Transavia vervoerde zelfs maar 1,8 procent van het aantal passagiers van vorig jaar.

Voor de komende kwartalen werd moederbedrijf Air France-KLM iets positiever. Het bedrijf verwacht dat in de lopende periode 45 procent van alle vluchten die normaal zouden worden uitgevoerd, vertrekt. Daarmee is het bedrijf wat positiever gestemd dan bij de eerstekwartaalcijfers. In het vierde kwartaal zou het aandeel moeten zijn opgelopen tot 60 procent.

Het concern houdt daarbij een slag om de arm omdat het herstel sterk afhankelijk is van ontwikkelingen rond het coronavirus. KLM-topman Elbers spreekt ook van 'een heel langzaam herstel'. "Er is ook veel onzekerheid en het gaat niet in een rechte lijn. Het is echt twee stappen vooruit, een stap terug."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Air France-KLM: verlies van 1,8 miljard, eigen vermogen verdampt

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van