Wagenpark van 550.000 auto's

Verhuurder Hertz gelooft er nog in, zelfs met de helft minder auto's

31 juli 2020 06:32 Aangepast: 31 juli 2020 08:24
Een Hertz-garage in Miami. Beeld © Getty Images

Autoverhuurbedrijf Hertz voelt ook in de Benelux de harde klap van de coronacrisis. Om die te overleven werd zelfs de helft van het wagenpark verkocht. Ondanks de problemen bij het moederbedrijf in de VS, dat failliet werd verklaard, gelooft de roemruchte autoverhuurder in een comeback, vertelt directeur Van den Helder in een interview met RTL Z.

"Eigenlijk heb ik er spijt van dat wij 4000 van de 8000 auto's de deur uit hebben gedaan", zegt directeur Henk van den Helder van Hertz Benelux. "Midden in de coronacrisis hebben we die weggedaan maar het herstel gaat nu weer heel snel. We willen geen nee verkopen en dat kost ons veel moeite. Omdat de auto-industrie is stilgevallen kunnen we ook niet snel nieuwe krijgen."

Het faillissement van Hertz in de VS in mei van dit jaar was een schok in de autoverhuurwereld. Het ruim honderd jaar oude bedrijf dat met een wagenpark van 550.000 auto's actief is in 150 landen, had 19 miljard dollar (omgerekend ruim 16 miljard euro) aan schuld. Hoe voorkom je dat je de volgende Hertz wordt, is nu het grote vraagstuk in de sector.

Doorstartbankroet

Het bedrijf is in de VS nu een zogenaamde Chapter 11-situatie terechtgekomen. Vrij vertaald is dat een 'doorstartbankroet' waarbij zoveel mogelijk bezit (veel auto's) wordt verkocht om zo schulden af te lossen. Vervolgens wordt gekeken of met wat er overblijft een doorstart gemaakt kan worden.   

Hertz worstelt met de torenhoge miljardenschuld maar was al voor de coronacrisis in de problemen geraakt door sterkte concurrentie, onder meer door chauffeursdienst Uber die het huren van een auto overbodig maakte.

Eenderde personeel eruit

Het Nederlandse onderdeel of beter gezegd de Benelux staat los van dat faillissement aan de andere kant van de oceaan. "Maar de ellende was er tot een maand geleden niet veel minder om", vertelt Van den Helder aan de telefoon terwijl hij een wandeling aan het maken is 'om het hoofd fris en leeg te maken'. 

Hertz Benelux stuurde 30 procent van het personeel naar huis. Aan het begin van de corona-crisis verhuurde Hertz amper nog iets. "Nu is dat wat beter maar nog steeds bij lange na niet wat het was. We verhuren 30 procent van wat we normaal deden op vliegvelden. In Zuid-Europa is dat nog maar 20 procent. In de Benelux is de omzet met 50 procent teruggevallen", vertelt Van den Herder.

Bezuinigen

Om kosten te besparen doet het bedrijf niets meer aan marketing. "We alleen nog maar actief op social media." Toch gelooft hij er weer in. "Ik ben erg druk met het managen van het negatieve sentiment. Maar we merken dat de boel herstelt. Wij gaan vanaf augustus weer bouwen. Wel aan een veel kleinere organisatie. En onze klanten zitten nu meer in andere segmenten."

Zo verwacht Hertz ook op de lange termijn een dalende vraag op vliegvelden. "We gaan daar kleiner worden. Met kleinere balies, meer afhandeling online om maar kosten te besparen." 

"Wij gaan vanaf augustus weer bouwen. Wel aan een veel kleinere organisatie. En onze klanten zitten nu meer in andere segmenten."

Minilease

Waar Van den Helder, die bij brancheorganisatie Bovag bestuurder is van de verhuur- en deelautodivisie, steeds meer in gelooft zijn de minilease constructies. Dat zijn per maand opzegbare abonnementen voor een auto. "Voor ZZP-ers bijvoorbeeld. Die dan zodra het wat minder gaat gemakkelijk de auto weer weg kunnen doen", legt hij uit. 

Henk van den Helder Henk van den Helder

Terug naar start

Ook neemt de vraag van grotere bedrijven sterk toe. "Veel corporates bestellen auto's voor het personeel, zodat ze niet meer met het openbaar vervoer hoeven te reizen", vertelt hij. "En in Nederland gaat de vakantieverhuur ook goed. Veel meer zelfs dan vorig jaar. Maar dat komt ook doordat we nu een deal hebben met de ANWB." 

Van den Helder vreest wel een tweede golf van corona. "Dan gaan we zeker weer minder auto's verhuren." Maar het optimisme overheerst, het bedrijf gaat volgens hem hoe dan ook weer groeien, al is dat wel van een lager niveau dan eerst. "Terug naar de basis. Dat is ook wel weer goed", besluit hij.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

Auto's populairder door vrees voor corona in openbaar vervoer

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van