138 miljoen

Reclame-inkomsten Spotify fors gedaald, meer betalende gebruikers

29 juli 2020 14:20 Aangepast: 29 juli 2020 15:05
Een coronaproof-feest op Koningsdag met behulp van koptelefoons en een playlist op Spotify in Rotterdam tijdens de coronacrisis. Beeld © ANP

Streamingdienst Spotify lijkt op te krabbelen uit de coronacrisis. In april daalden de reclame-inkomsten hard, net als de luistertijd van gebruikers. Maar in juni werd er weer net zoveel geluisterd als voor de coronacrisis. 

Het bedrijf haalde een omzet van 1,8 miljard dollar in de maanden april tot en met juni. Dat is een stijging van 13 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Ondanks de stijging kwam de omzet wel lager uit dan verwacht, meldt persbureau Reuters. De oorzaak hiervoor was een daling van reclame-inkomsten met maar liefst 21 procent. 

Het aantal premium-klanten, de belangrijkste bron van inkomsten voor het bedrijf, steeg tot 138 miljoen wereldwijd. En dat zijn er meer dan waar op gerekend was. Vooral het familie-abonnement doet het goed. 

 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Spotify start met Premium-abonnement voor twee gebruikers

Wanbetalers

Het bedrijf had vooral in april en mei last van de coronacrisis, doordat er meer abonnees dan gebruikelijk hun abonnement opzegden en er zich minder nieuwe klanten meldden. De economische malaise die de crisis veroorzaakt merkt het bedrijf ook. Het aantal premium-klanten dat de rekening niet betaalde, steeg ook in het begin van het kwartaal, meldt het bedrijf.

Ook de luistertijd liep terug, maar was eind juni wel weer hersteld. Vooral in regio’s waar het virus onder controle lijkt, wordt ook weer flink geluisterd naar de dienst. Spotify luisteren in de auto ligt nog wel onder het niveau van voor de crisis. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Spotify en Netflix voor een schijntje via AliExpress: schimmig en waarschijnlijk illegaal

Beurssucces heeft een prijs

Onder de streep had het bedrijf een forse tegenvaller, die gek genoeg te wijten is aan het eigen succes op de beurs. Het bedrijf leed een verlies van 356 miljoen euro, veel meer dan de 76 miljoen in het tweede kwartaal van 2019. 

De reden voor de tegenvaller is dat de koers van het aandeel Spotify in de afgelopen maanden hard is gestegen. Dat merkt het bedrijf, omdat het hierdoor meer loonbelasting moet betalen in thuisland Zweden.

Spotify beloont zijn medewerkers ook met aandelenpakketten. Hoe meer die pakketten waard zijn, hoe meer loonbelasting erover betaald moet worden. De koers van het bedrijf is sinds april ongeveer verdubbeld, goed voor 126 miljoen euro extra aan belasting die het bedrijf moet betalen. 

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van