Ga naar de inhoud
Merkrecht

Duits hof: vierkante chocolade? Dat is Ritter Sport, geen Milka

Een medewerker van Ritter Sport controleert de kwaliteit van de chocola. Beeld © DPA

Na tien jaar juridisch bakkeleien wint het Duitse familiebedrijf Ritter Sport het van de Amerikaanse snoepgigant Mondelēz. Chocolade in vierkante vorm verkopen blijft het exclusieve recht van Ritter Sport. 

Het Bundesgericht, de hoogste rechter in Duitsland, wijst de aanvraag af van Mondelēz. Het bedrijf dat onder meer Milka-chocolade maakt, en afgelopen jaar een omzet boekte van zo'n 25 miljard dollar (21,5 miljard euro), probeerde het merkrecht op de vierkante chocola te laten opheffen.

Vorm herkenbaar

Familiebedrijf Ritter Sport, met een omzet van 480 miljoen euro, wilde dat niet. Ritter Sport zegt dat de vierkante vorm zo bij dat merk hoort, dat klanten de chocola zelfs zouden herkennen als er geen logo op de verpakking zou staan. En de Duitse rechters hebben hen gelijk gegeven, blijkt uit het vonnis dat vandaag is gepubliceerd.

Normaal gesproken kan een bedrijf geen merk claimen puur op basis van de vorm van een product, omdat dit volgens het Duitse recht geen waarde toevoegt. Toch oordelen de rechters nu anders. Zij beschouwen de vorm als zó herkenbaar, dat die ook iets zegt over de herkomst en de kwaliteit van de chocola. 

Choco-oorlog:
Lees ook:
Choco-oorlog: Milka en Ritter Sport voeren strijd over vierkante vorm

Einde aan jarenlange strijd

De uitspraak is de laatste in een reeks van rechtszaken die het Amerikaanse bedrijf startte in de hoop óók vierkante chocola te mogen maken en verkopen. Tegen de uitspraak van het Duitse hof is geen beroep mogelijk.