Plannen minister Slob gewijzigd

Publieke omroep blijft langer reclame uitzenden

08 juli 2020 19:28 Aangepast: 09 juli 2020 06:44
Beeld © ANP

Het plan van minister Slob om de publieke omroep tot 20.00 uur 's avonds reclamevrij te maken gaat niet door. De tv-zenders mogen toch reclame blijven uitzenden. Ze moeten in ruil daarvoor wel het aantal spotjes vanaf 2022 halveren.

Dat schrijft de minister van Onderwijs en Media in een brief aan de Tweede Kamer.

Hij past zijn plannen aan, omdat de wereld er door het coronavirus inmiddels 'anders uitziet.' De advertentiemarkt heeft een dreun gekregen en de inkomsten van mediabedrijven staan onder druk.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Adverteren in tijden van corona: 'Goedkoper, maar ook een risico'

Minder reclame

Slob wil uiteindelijk wel een nieuw omroepbestel dat minder zwaar leunt op reclame. Daarom verdwijnen de spotjes al vanaf 1 januari op de websites van de NPO en is er geen reclame tijdens kinderprogramma’s. De NPO krijgt jaarlijks 40 miljoen euro voor het verminderen van de reclame.

Het plan om jongerenzender NPO 3 om te vormen tot een kanaal voor regionale omroepen gaat ook niet door. De zender kan voorlopig blijven zoals die is.

Op NPO 2 komt wel extra ruimte voor de regio’s vanaf begin volgend jaar. Op termijn moet er zelfs een aparte regiozender komen.

Stevige kritiek

De NPO had eerder stevige kritiek op de plannen van Slob, maar laat nu weten tevreden te zijn met het resultaat dat na maanden van overleg met verschillende mediapartijen is bereikt.

De plannen geven volgens bestuursvoorzitter Shula Rijxman 'financiële rust'. "NPO 3 kan de kraamkamer blijven voor talent."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

NPO kritisch over plannen Slob voor reclamevrije omroepsites

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van