Bedrijven

Drukte bij de dealer: 'Subsidie maakt elektrische occasion interessant'

01 juli 2020 06:10 Aangepast: 01 juli 2020 17:35
De Nissan Leaf is één van de meest verkochte elektrische auto's. Beeld © ANP

Wie als particulier een nieuwe of tweedehands elektrische auto koopt of least, kan vanaf vandaag respectievelijk 4000 of 2000 euro krijgen van de overheid. Dat leidt tot meer geïnteresseerden bij de autodealer. "Het geeft twijfelaars het laatste zetje."

Als je een nieuwe of tweedehands elektrische auto koopt, kun je de overheid vanaf vandaag laten meebetalen. Om elektrisch rijden toegankelijker te maken, geldt vanaf 1 juli namelijk een nieuwe subsidieregeling voor particulieren. Lease of koop je een nieuwe elektrische auto, dan kom je in aanmerking voor 4000 euro subsidie. Voor een tweedehands auto krijg je 2000 euro van de overheid.

Schoon rijden toegankelijk maken

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) schrijft dat ze het belangrijk vindt dat 'schoon rijden voor mensen toegankelijk wordt'. De subsidie is bedoeld als steuntje in de rug geven, zodat ze kunnen kiezen voor een elektrische auto.

Of de regeling doet wat hij moet doen is nog lastig te meten, vertelt Tom Huyskens van autobrancheorganisatie BOVAG. "De cijfers zijn flink vertroebeld door de coronacrisis", zegt hij.

In april en mei werden er veel minder auto's verkocht, bleek al eerder. De cijfers van juni zijn nog niet definitief. Huyskens kan wel zeggen dat hij afgelopen maand een lichte toename ziet in de verkoop van tweedehands auto's. "Maar je moet je er niet te veel van voorstellen. Het is voornamelijk de lagere prijsklasse, elektrische auto's zijn vaak wat duurder."

Miniatuurvoorbeeld
Meer lezen

Wie nu elektrische auto koopt kan subsidie aanvragen

Drukte bij de dealer

Toch zien gespecialiseerde autodealer de vraag toenemen. Zo heeft Gerrit Bleeker van Go Greencars uit Purmerend heeft het sinds 4 juni druk, zegt hij. Hij verkoopt voornamelijk tweedehands elektrische auto's.

"Ik heb er vorige maand zo'n 45 verkocht", zegt hij. "Die subsidieregeling helpt. Het geeft mensen die twijfelden over een elektrische auto net het laatste zetje."

Uitgestelde drukte

Het is deels uitgestelde drukte, zegt de autodealer. Afgelopen lente was het rustig in zijn zaak en niet alleen vanwege de coronacrisis. Bleeker: "Mensen stelden hun aankoop ook uit vanwege de subsidieregeling. Die geldt voor auto's met een aanschafdatum van 4 juni 2020 of later."

Bleeker levert ook tweedehands elektrische modellen aan andere dealers. Ook daar neemt de drukte toe, vertelt hij. "Er is veel vraag naar de Nissan Leaf en Renault Zoe, dat zijn volledig elektrische modellen die je relatief goedkoop tweedehands kunt krijgen. Met een aankoopbedrag van 8000 tot 15000 euro is 2000 euro subsidie namelijk een flink percentage."

Niet alle elektrische auto's komen in aanmerking. Zo moet de auto 100 procent elektrisch zijn, een actieradius hebben van minstens 120 kilometer en de nieuwprijs moet tussen de 12000 en 45000 euro liggen. De regeling loopt tot 2025.

Martijn vraagt vandaag subsidie aan

Martijn Willemsen uit Eindhoven vraagt de regeling vandaag aan. Hij had behoefte aan een tweede auto voor zijn gezin, maar twijfelde vanwege schade voor het milieu en de kosten. Een tweedehands elektrische auto was voor hem de uitkomst.

Volgens Willemsen wordt elektrisch rijden nu pas interessant voor particulieren zoals hij. "Ik zou nooit een nieuwe auto kopen, van dat geld doe ik liever andere dingen", zegt hij. "Tot nu toe waren de meeste betaalbare tweedehands elektrische auto's geen volwaardig alternatief. Inmiddels staan er honderden auto's zoals de Renault Zoe op marktplaats van tussen de 8000 tot 15000 euro. Nog steeds veel geld, maar met de subsidie is het een stuk aantrekkelijker."

Na een half jaar ingeruild

Willemsen kocht in december al zo'n tweedehands Renault Zoe voor 8000 euro, maar daar was hij nog niet helemaal tevreden over. Het was een exemplaar met een huuraccu en voor die accu betaalde hij nog 60 euro per maand. Vorige maand kon hij zijn 'oude' tweedehands dankzij de subsidieregeling inruilen voor een nieuwer model met een eigen accu.

"En ik heb vier extra zonnepanelen op het dak gelegd, zodat ik genoeg energie kan opwekken om gratis te rijden", zegt hij. "Ik vind het een mooie gedachte dat mijn auto geen extra uitstoot veroorzaakt in de stad. En hij rijdt ook nog eens heel comfortabel."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

Duurtest Renault Zoe: accu huren of kopen?

Meer interesse

Ook bij autobedrijf Smolders in Tilburg is meer animo voor elektrische occasions, vertelt verkoper Sandro Fadda. "Zakelijk liepen elektrische auto's al goed en sinds de nieuwe subsidieregeling bekend is, hebben particulieren ook meer interesse."

Verkoper Fadda denkt dat de subsidieregeling zorgt dat meer particulieren een elektrische auto overwegen. De topdrukte zoals bij de dealer in Purmerend herkent hij niet. "Particulieren zijn nog huiverig. Ze willen zeker weten dat ze net zo ver kunnen rijden met een elektrische auto, als met hun huidige wagen. Autorijden geeft vrijheid, daar willen ze niet op inleveren."

Fadda verwacht in het vierde kwartaal van dit jaar een toename van de verkoop, als de subsidieregeling wat bekender is.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van