Miljardenbusiness

Cashen als Kardashian: cosmeticamarkt is (en blijft) booming

30 juni 2020 13:24 Aangepast: 30 juni 2020 14:02
Beeld © ANP

Celebrity Kim Kardashian is op papier miljardair nu ze een deel van haar cosmeticabedrijf heeft verkocht. De koper legt een enorm bedrag op tafel en analisten begrijpen de interesse wel. “Waanzinnige investering.”

Slechts drie jaar oud is KKW Beauty, het bedrijf van Kim Kardashian. Ze werd bekend met een Amerikaanse realityshow, maar is nu een succesvol zakenvrouw.

Kardashian verkoopt een vijfde van alle aandelen aan concurrent Coty, dat al vanaf 1904 meegaat en merken als Max Factor en Wella verkoopt. Opbrengst voor Kardashian: 200 miljoen dollar (178 miljoen euro), waardoor haar onderneming ineens 1 miljard dollar waard is.

Meeliften

Een flinke deal, en dat tijdens de coronacrisis waarbij veel bedrijven vaak even geen aankopen doen. Maar cosmeticagigant Coty wil juist graag aanhaken bij het succes van Kardashian, crisis of niet.

Analist Stan Westerterp van Bond Capital Partners snapt die interesse wel. “Coty heeft het al een tijdje zwaar en presteert niet goed op de beurs. Het wil meeliften op het succes van KKW. Het is ook slim, want beroemdheden trekken een nieuwe generatie aan. En juist die willen ze aan zich binden.”

Sublieme zet

Een sublieme zet, noemt Marije Knevel het. De adjunct-hoofdredacteur van Linda.nl en entertainmentdeskundige zegt dat het slim is van Coty om iemand als Kim Kardashian in huis te halen. “Kim is dit merk echt zelf begonnen. Dus als consument koop je een stukje van Kim zelf.”

Dat is anders dan hoe de concurrentie het aanpakt. “Als je kijkt naar andere beautymerken, die werken juist met influencers. Die prijzen hun producten aan. Dat is alleen wel een trucje”, legt Knevel uit.

Het inzetten van alleen influencers werkt volgens haar niet meer. “Jongeren weten dat het lucratief is voor zo’n influencer, maar dat hij of zij het merk niet perse te gek vindt. Dat is echt anders bij Kim Kardashian. Veel mensen willen op haar lijken en dus een stukje van haar kopen.”

Miniatuurvoorbeeld
L'Oreal scoort met dure merken

L'Oreal scoort met duurdere cosmeticamerken

Marges immens

“De markt van cosmetica is gigantisch en blijft maar groeien”, vult Jim Tehupuring aan. De oprichter van ProBeleggen begrijpt waarom er interesse is in dit soort bedrijven, maar ook waarom beleggers graag een aandeel willen kopen.

“De personeelskosten zijn laag, de inkoop van grondstoffen stelt niks voor, maar de marges zijn immens. Je kan er enorm aan verdienen.”

De wereldwijde cosmeticabranche was in 2018 goed voor een waarde van maar liefst 532 miljard dollar. Dat is de omzet van crèmes, oogschaduw, lippenstift en andere verzorgingsproducten bij elkaar opgeteld.

Een gigantisch bedrag, maar volgens deskundigen wordt dat alleen maar meer. In 2025 zal dat bedrag rond de 800 miljard dollar liggen.

Miniatuurvoorbeeld
Rituals: Nederlands cosmeticasucces

Van Azië tot Amerika: cosmeticaketen Rituals gaat verder uitbreiden

Amerikanen zijn big spenders

Amerikanen geven het meest uit aan hun verzorging. De VS is de grootste cosmeticamarkt van de wereld, gevolgd door China en Japan. En al die kopers daar blijven gewoon doorgaan met het kopen van cosmetica.

“Dit soort sectoren worden nauwelijks geraakt, ook niet in tijden van corona. Consumenten trakteren zich gewoon op make-up”, aldus Westerterp.

Hij denkt dat meer deals zoals die van Coty en Kardashian de komende tijd mogelijk zijn. “Er zijn meer beroemdheden met hun eigen merk, dat is interessant voor een gevestigde naam als L’oreal of Estée Lauder. De bedragen die betaald moeten worden zijn wel gigantisch, maar meestal betaalt het zich terug.”

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore