Racisme en haatzaaierij

Unilever stopt met reclame op Facebook en Twitter in VS, om haatdragende posts

26 juni 2020 18:58 Aangepast: 26 juni 2020 19:24
Hoofdkantoor Unilever in Rotterdam. Beeld © ANP

Voedselmiddelengigant Unilever adverteert niet langer op Facebook, Instagram en Twitter, in de Verenigde Staten. De sociale media moeten meer doen tegen racisme en haatdragende posts van gebruikers. De rest van dit jaar gaat er geen dollar meer naar de advertentieplatformen.

"Blijven adverteren op deze platforms draagt niets bij aan het het volk en de samenleving", schrijft het bedrijf in een verklaring.  

"Als je kijkt naar de mate van polarisatie en de presidentsverkiezingen die eraan zitten te komen is het belangrijk dat er veel meer gedaan wordt tegen haatdragende teksten", zegt Di Como in een interview met de Amerikaanse zakenkrant Wall Street Journal.

'Fair & Lovely' wordt geschrapt

Unilever maakte de laatste dagen vaker een punt over racisme. Zo verdwijnt een bekend beautymerk, omdat het 'niet inclusief' zou zijn

Miniatuurvoorbeeld
Lees meer

Unilever wordt Brits: kabinet verliest strijd van machtige beleggers

De naam van dat merk 'Fair & Lovely' is discriminerend, omdat het de suggestie wekt dat alleen een lichte (de vertaling van fair, red.) huid mooi is, vindt Unilever. Het merk bestaat al decennia. 

Eerder besloot ijsmerk Ben & Jerry's om niet langer te adverteren op sociale media, om dezelfde reden als het moederbedrijf. Ben & Jerry's is onderdeel van Unilever. 

Advertentiebudgetten 

Meer grote bedrijven trekken hun advertentiebudgetten weg bij sociale media. Onder meer The North Face en Patagonia hebben aangekondigd niet meer te adverteren bij Facebook en Twitter. Het meerendeel van de advertenties op Facebook en Twitter is afkomstig van kleinere bedrijven. 

Een woordvoerder van Unilever in Nederland laat weten dat het Amerikaanse besluit geen gevolgen heeft voor het Nederlandse en Europese advertentiebeleid. 

Ook L'Oréal gaat witmakende huidcrème anders promoten

Cosmeticaconcern L'Oréal ziet voortaan af van termen als 'zuiver', 'wit' en 'licht' om witmakende huidcrèmes aan de man te brengen. Dat heeft het bedrijf bekendgemaakt als reactie op het wereldwijde racismedebat. Branchegenoot Unilever ging de Fransen al voor, terwijl het Amerikaanse Johnson & Johnson de productie van dergelijke crèmes helemaal staakt.

Witmakende huidcrèmes kwamen onder vuur te liggen nu er wereldwijd een debat over racisme gaande is. Ze spelen in op een schoonheidsideaal in onder meer Azië en het Midden-Oosten dat lichte huid te prefereren is boven donkere huid. De reclames voor de crèmes en de namen van de producten versterken dat beeld.

L'Oréal en Unilever lijken nu vooral de egaliserende eigenschappen van de huidcrèmes te willen benadrukken.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van