Veel kritiek op redding

Woedende reacties op steunpakket KLM: 'te mager', 'stupéfait', 'illegaal'

26 juni 2020 13:46 Aangepast: 26 juni 2020 15:30
Wopke Hoekstra Beeld © ANP

"We helpen KLM. En dat is een positieve boodschap." Dat zei minister van Financien Wopke Hoekstra (CDA) vanochtend, bij een persconferentie over staatssteun aan de nationale luchtvaartmaatschappij. Lang niet iedereen is het met de minister eens. "Ik zie geen steunpakket, ik zie een politieke overlevingsstrategie van een minister."

De reacties op het steunpakket van de overheid voor KLM zijn niet mals. Bij KLM moeten de kosten structureel met 15 procent omlaag als onderdeel van het steunpakket van 3,4 miljard euro. Ook moet de luchtvaartmaatschappij zich houden aan strengere milieueisen.

Woedend, teleurgesteld, dwarsgezeten

Vakbonden zijn woedend, de milieubeweging is teleurgesteld en de concurrentie voelt zich dwarsgezeten.

Miniatuurvoorbeeld
Lees meer

Kogel door de kerk: KLM krijgt steunpakket van 3,4 miljard euro

Reinier Castelein is voorzitter van vakbond De Unie, een bond die opkomt voor de belangen van middelbaar en hoger personeel. "Ik ben stupéfait", zegt hij tegen RTL Z.

"Poldermodel terzijde geschoven."

"Ik zie geen steunpakket, ik zie een politieke overlevingsstrategie van een minister", aldus Castelein. Hij is boos over de verschillende manier waarop Air France en KLM gered worden.

Air France-personeel beter af

Terwijl het personeel bij Air France de garantie heeft gekregen dat er geen gedwongen ontslagen zullen vallen, zal KLM flink moeten snijden in de kosten. Bovendien wordt van het personeel een loonoffer gevraagd. Volgens Castelein is dat niet eerlijk.

Ook pilotenbond VNV is niet te spreken over het steunpakket. De piloten zeggen te begrijpen dat er moet worden bezuinigd, maar zijn boos dat het personeel niet betrokken is geweest bij de totstandkoming van de deal over een steunpakket. Daar was wel om gevraagd. "Het Nederlandse poldermodel, gebaseerd op consensus tussen sociale partners, is hiermee terzijde geschoven", zo klinkt het.

Milieubeweging: 'Te mager'

Als onderdeel van het steunpakket mag KLM minder nachtvluchten uitvoeren en moet de uitstoot van CO2 omlaag. Daarvoor moet meer gebruik worden gemaakt van biokerosine, een schonere brandstof.

"CO2-doelen te mager om serieus te nemen."

Toch staat de milieubeweging niet te juichen. "De klimaatvoorwaarden schieten ruimschoots tekort en dat is zeer teleurstellend", zeggen Greenpeace, Milieudefensie, Natuur & Milieu en de Natuur en Milieu Federatie Noord-Holland.

"KLM is een grote vervuiler en moet zich net als andere sectoren houden aan klimaatafspraken. Blind vertrouwen op biokerosine brengt ons nog verder van huis, en ook de CO2-doelen zijn te mager om serieus te nemen."

'Illegale staatssteun'

En dan is er nog Ryanair, de budgetmaatschappij die bij elke Europese overheid die geld uitdeelt aan de nationale luchtvaartmaatschappij felle kritiek uit. Net zoals bij de reddingspakketten voor Air France en Lufthansa is hier volgens Ryanair sprake van 'illegale staatssteun'.

Ryanair-topman Michael O'Leary. Ryanair-topman Michael O'Leary.

Topman Michael O'Leary probeert in elk geval lekker te stoken in het toch al turbulente huwelijk tussen KLM en Air France. "Zestien jaar na de overname van KLM door Air France moeten Nederlandse burgers nu 200 euro betalen om Air France in de lucht te houden, terwijl Franse burgers slechts 100 euro kwijt zijn", zegt hij in een verklaring.

Is dan echt niemand blij? Jawel, de werkgevers. Ondernemersorganisatie VNO-NCW is wel tevreden met de steun voor KLM. Volgens voorzitter Hans de Boer van VNO-NCW is KLM met zijn connecties een belangrijk deel van de "nationale globale infrastructuur" en daarmee is de maatschappij meer dan een normaal bedrijf.

Reacties uit de politiek

Ook in de politiek klinkt kritiek. Oppositiepartij Groenlinks is een petitie gestart tegen de staatssteun, vanwege de in de ogen van de partij 'tekortschietende' voorwaarden op het gebied van milieu en klimaat. 

De SP grijpt de miljardensteun aan KLM aan om een punt te maken over salariëring in de zorg. Maar suggereert daarnaast dat de enige manier om de banen van mensen die voor KLM werken te behouden, de nationalisatie van de luchtvaartmaatschappij is. Het kabinet moet van de SP terug naar de onderhandelingstafel om meer zeggenschap op te eisen. 

De coalitiepartijen steunen het reddingspakket.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van