Beso de Negra

Voedselreus Nestlé wil af van 'kus van een zwarte vrouw'

22 juni 2020 21:16 Aangepast: 23 juni 2020 08:17

Na PepsiCo, Mars en Dreyer's blijkt ook Nestlé gevoelig voor de Black Lives Matter-demonstraties van de afgelopen weken. De Zwitserse voedingsmultinational schrapt het Colombiaanse merk Beso de Negra, dat in het Spaans 'kus van een zwarte vrouw' betekent.

Nestlé is met 2000 merken in zo’n 150 landen 's werelds grootste voedingsbedrijf. Een van die merken is het Colombiaanse Beso de Negra, dat zoiets als 'kus van een zwarte vrouw' betekent. Dit merk krijgt een nieuwe naam en het logo wordt aangepast.

Racistische stereotypen

De kleverige Colombiaanse lekkernij lijkt erg op de Buys Zoenen, die voorheen negerzoenen heetten. Fabrikant Van der Breggen paste in 2006 de naam aan, omdat mensen er moeite mee hadden.

Nestlé controleert al zijn 25.000 producten op racistische stereotypen en past die zonodig aan. Meer voedingsbedrijven doen dit in reactie op de demonstraties tegen racisme de afgelopen weken. 

Uncle Ben's

PepsiCo was vorige week woensdag de eerste. De multinational beloofde de naam en het logo van zijn tante Jemima-pannenkoekmix en -siroop aan te passen, omdat  "de oorsprong van Aunt Jemima gebaseerd is op een raciaal stereotype", schreef Pepsi is een verklaring.

Mars is eigenaar van het rijstmerk Uncle Ben's. Heel concreet zijn de plannen niet maar Mars heeft wel laten weten Uncle Ben’s te willen laten 'evolueren'. 

Eskimo-ijs

Ook de makers van ontbijtpap Cream of Wheat gaan hun verpakking herzien. Op de doos staat al sinds 1890 een zwarte kok, genaamd Rastus.

Tot slot onderneemt ook ijsmerk Dreyer's actie om zijn zogeheten 'Eskimo Pie'-chocoladeijsjes te veranderen.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van