Bedrijven

De mossel als superfood: kwakkelende mosselsector richt pijlen op jeugd

19 juni 2020 14:26 Aangepast: 21 juni 2020 09:09
Meer jongeren moeten enthousiaste mossel-eters worden, vindt de sector. Beeld © ANP

Avocado, quinoa en gojibessen kunnen inpakken. De nieuwste superfood is de Zeeuwse mossel. Althans, zo zou de kwakkelende mosselsector het zelf graag zien, want de mosseleter vergrijst. En dat is niet de enige uitdaging waarmee de sector kampt.

In het Zeeuwse dorpje Yerseke, het epicentrum van de wereldwijde mosselsector, zijn er zorgen. De productie van mosselen loopt terug, de prijs daalt en de mosselconsumptie neemt ook nog eens af.

Dat laatste komt doordat de trouwe mosselfan aan het vergrijzen is en de jeugd het schelpdiertje links laat liggen. Voor dit probleem ligt nu een strijdplan klaar.

Mossel als vleesvervanger

"De uitdaging in Nederland is om jongeren te trekken. Zeg maar twintigers en dertigers", zegt Rob Morren, sectoreconoom bij ABN Amro. Dat zou moeten lukken, want op papier heeft de mossel alles in zich om door de millennial omarmd te worden als hip superfood. 

Zo zijn mosselen gezond, want rijk aan eiwitten, vitamines en omega-3. "Het is een goede vleesvervanger", aldus Tilly Sintnicolaas, van het Nederlands Mosselbureau. Volgens het Voedingscentrum hebben mosselen dezelfde gezondheidseffecten als vis.

Tweede poging

Daarnaast is de productie duurzaam. Voor de kweek van mosselen is geen zoet water nodig en er wordt nauwelijks CO2 uitgestoten. Verder is de mossel een streekproduct van eigen (zee)bodem en lokale producten zijn populair.

Maar waarom is de jeugd dan niet allang overstag? "Onbekend maakt onbemind," denkt Sintnicolaas. Via kooklessen van bekende koks en met hulp van influencers moet daar verandering in komen. In 2018 deed de sector ook al een poging om de jeugd te verleiden. En nu dus opnieuw. De EU stelde er in april 900.000 euro voor beschikbaar. 

Kapot geconcurreerd

Het vergroten van de markt is hard nodig, want de opbrengsten zijn flink gezakt afgelopen jaren. Mosselbedrijven hebben elkaar kapot geconcurreerd op prijs. Veel supermarktketens zijn samengegaan of opgeslokt.

"Daardoor zijn er nog maar vijf mosselinkopers over. Die móét je binnen zien te halen als klant. Daarom worden grote concessies op prijs gedaan", verklaart Floris de Groot van mosselkweker Auquamossel de dalende mosselprijs.

In 2016 stortte de mosselprijs in toen er gif werd aangetroffen in een deel van de Zeeuwse mosselen. In 2016 stortte de mosselprijs in toen er gif werd aangetroffen in een deel van de Zeeuwse mosselen.

Rivalen gaan samen

Gevolg is een enorme consolidatieslag in de mosselsector. Deze week werd bekend dat de rivalen De Zeeuwse bedrijven Roem van Yerseke en de Koninklijke Prins & Dingemanse gaan fuseren. Vorige maand meldde Aquamossel samen te gaan met Triton.

"Twintig jaar geleden had je zo’n twintig mosselverwerkers en die hadden honderden klanten. Nu heb je nog maar vijf mosselverwerkers die mikken op vijf grote klanten", Zegt voorzitter Wouter van Zandbrink van Vereniging De Mosselhandel.

Start mosselseizoen

Aankomende weken is het erop of eronder voor de Nederlandse  mosselverwerkers. Volgende maand start het nieuwe mosselseizoen. Daarvoor wordt bekend met welke partijen de groothandels en supermarkten in zee gaan. Wie dan achter het net vist, krijgt het heel zwaar.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van