Helft minder verkocht

Autosector herstelt licht, maar nog altijd dramatische cijfers

17 juni 2020 14:51 Aangepast: 17 juni 2020 15:37
Nieuwe auto's bij een opslagbedrijf in Vlissingen. Beeld © ANP

Wil je een nieuwe auto kopen? Grote kans dat je met een rode loper en champagne wordt onthaald. Er zijn namelijk niet veel mensen die nu nadenken over de aanschaf van een nieuwe bolide. De verkoopcijfers zijn nog steeds dramatisch, al was mei al veel beter dan april.

In mei werden in Europese Unie 52,3 procent minder nieuwe auto’s geregistreerd in vergelijking met vorig jaar, zo becijfert de European Automobile Manufacturers Association (ACEA) die 16 grote auto- en busmerken vertegenwoordigd. In mei 2019 reden er nog 1.217.259 nieuwe auto’s de showroom uit, dat aantal halveerde bijna.

Het zijn de ergste cijfers over mei sinds de ACEA in 1990 met metingen begon. Het is echter wel beter dan in april, toen de verkopen met 78 procent inzakten. Die maand waren in veel Europese landen de dealers nog dicht en konden door een lockdown ook potentiële kopers de deur vaak niet uit.

Hulp van de staat

De vraag is wel of de markt nu weer aantrekt. Tijdens een crisis houden mensen hun oude auto vaak nog wat langer. Ook zijn door het vele thuiswerken weinig kilometers gemaakt, dus is er nog geen nieuwe wagen nodig.

De overheden in landen waar auto’s worden gemaakt, willen de boel aanzwengelen. Zo heeft de Duitse regering de btw op producten zoals auto’s verlaagd en krijgen kopers 6000 euro subsidie bij de aankoop van een elektrische auto.

Ook in Frankrijk springt de overheid bij. Het land komt definitief met een staatslening van 5 miljard euro voor Groupe Renault. Het geld komt bij vijf grote banken vandaan, de overheid staat voor 90 procent garant voor het geleende bedrag.

Werkgelegenheid

Een hoop geld, maar in de auto-industrie gaat het ook veel banen. Duitsland heeft Volkswagen, Audi, Opel, Porsche, BMW en Mercedez-Benz, Frankrijk heeft Renault, Citroën en Peugeot en al deze merken houden samen miljoenen mensen aan het werk. Zelfs in Nederland profiteren we mee, bijvoorbeeld via het werk in de havens.

Direct en indirect leert de automotive sector bijna 14 miljoen Europeanen werk op. 2,6 miljoen mensen werken in een autofabriek of fabriek voor auto-onderdelen, de rest in aanverwante banen, aldus cijfers van de EU.

Sinds het begin van de coronacrisis kondigden diverse bedrijven volgens data van Bloomberg al aan 50.000 banen te zullen schrappen. Als meer mensen hun baan verliezen, stijgt het aantal uitkeringen en daalt de economische koopkracht, reden voor de overheid om bij te springen.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Duizenden nieuwe BMW's en Mini's op autokerkhof in Canada

2019

Ook voor de  komst van het coronavirus had de auto-industrie het al moeilijk. 2019 was ook een slecht jaar. 

Sinds het begin van de handelsoorlog tussen de Verenigde Staten en China in 2018 liep de productie van auto’s flink terug. En als er een harde brexit komt, wordt vooral de auto-industrie geraakt, stelde ABN Amro. Er zijn honderden Nederlandse bedrijven die onderdelen leveren aan Britse autofabrikanten, meldt de bank.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore