Bedrijven

Takeaway koopt Grubhub: slag om bestelmarkt VS gaat nieuwe ronde in

11 juni 2020 15:32 Aangepast: 11 juni 2020 17:18
Is de voorgenomen overname van Grubhub door Just Eat Takeaway.com slim? Beeld © EPA

Nu Just Eat Takeaway.com een akkoord heeft bereikt over de koop van het Amerikaanse Grubhub gaat de slag om de Amerikaanse consument die eten bestelt een nieuwe ronde in. Er woedt daar al een hevige strijd op de thuisbezorgdmarkt en die wordt alleen maar heviger.

Takeaway.com was al de grootste in Nederland en via de overnames van de Duitse activiteiten van Delivery Hero en het Britse Just Eat werd het ook de sterkste in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Daarmee is Just Eat Takeaway.com groot in drie van de vier belangrijkste markten voor het bestellen van maaltijden.

Met de aankoop van het Amerikaanse Grubhub wordt het concern ook actief in de VS, dat één van de andere vier grootste bestelmarkten is. Experts zijn verdeeld over de vraag of het bod een goede zet is.

Bezorgen is verlieslatend

Just Eat Takeway.com gaat nu de concurrentie aan met onder meer Uber Eats, maar dat kan het wel aan, denkt Jos Versteeg van InsingerGillissen. In tegenstelling tot Uber Eats en Doordash, andere grote spelers in de VS, bezorgen zowel Grubhub als Just Eat Takeway maar weinig zelf, ze richten zich vooral op een site en app voor het bestellen van eten. 

De restaurants waar consumenten maaltijden bestellen verzorgen vervolgens zelf de bezorging.

Miniatuurvoorbeeld
Zie ook:

'Koop Just Eat levert grote voordelen op voor Takeaway.com'

Versteeg stipt aan dat het bezorgen van eten flink verlieslatend is. Zo leed Uber Eats in het eerste kwartaal een verlies van 313 miljoen dollar. Uber als geheel leed een nettoverlies van bijna 3 miljard dollar. Het is de vraag hoe lang beleggers Uber willen blijven financieren, aldus Versteeg.

'Kansen voor Just Eat Takeaway.com'

Versteeg ziet goede kansen voor Just Eat Takeaway.com. In de eerste plaats is het nu nog vaak zo dat consumenten met het restaurant zelf bellen, zegt hij.

Maar als ze meer en meer de app van Just Eat downloaden, dan komen de orders via Just Eat binnen én het maakt het makkelijker om te bestellen, zodat mensen dat ook gaan doen, denkt hij.

Verder kunnen de inkomsten van restaurants nog groeien. Restaurants klagen wel over wat ze moeten afdragen aan Just Eat Takeaway.com, maar als ze weg gaan, dan komen ze toch vaak weer terug, zegt Versteeg. Verder ziet hij kansen voor het bestellen van lunches voor werknemers op kosten van werkgevers. Dat idee van het overgenomen Israelische 10bis introduceerde Just Eat Takeaway.com ook in Nederland.

'Gedurfd'

Corné van Zijl van Actiam is echter helemaal niet zo enthousiast. Hij noemt de aangekondigde overname 'gedurfd'. Met Delivery Hero in Duitsland en Just Eat in het Verenigd Koninkrijk werd het de nummer 1 in die landen, maar Grubhub is dat niet, zegt hij.

Jitse Groen, oprichter van Takeaway en nog steeds de ceo, heeft meermalen gezegd dat alleen de nummer één geld verdient. Dat is dus een flink operationeel risico dat het bedrijf loopt, aldus van Zeijl.

Miniatuurvoorbeeld
Zie ook:

Fors meer orders Takeaway, ondanks dip half maart

Slechte tijden

Verder werden die andere twee grote overname gedaan in economisch goede tijden, terwijl er nu een recessie aankomt en eten buiten de deur bestellen is duurder dan zelf koken, zegt hij. Daar staat wel tegenover dat consumenten nu minder in restaurants eten en eerder thuis bestellen, aldus Van Zeijl.

Het zal een stuk moeilijker worden om van de overname van Grubhub een succes te maken, concludeert hij. Hij vreest dat Just Eat Takeaway.com er veel geld tegenaan zal moeten gooien om marktaandeel te kunnen winnen in de VS.

'Beleggers zien het niet zitten'

Ook RTL Z-beurscommentator Hans de Geus vreest dat Just Eat zal moeten blijven investeren. Consumenten in de VS zijn niet loyaal aan maaltijdbestelsites. Hij wijst op de koersdaling van Just Eat Takeaway.com gisteren, hetgeen volgens hem aangeeft dat beleggers de overname niet zien zitten.

Hij vraagt zich ook af of het bod doorgaat, de waarde van het bod op Grubhub is in aandelen, waardoor het bod door de koersdaling lager uitvalt.

'Meesterzet of hand overspeeld'

"De tijd moet uitwijzen of de overname van Grubhub een meesterzet is van Groen, of dat hij zijn hand overspeelt doordat hij op te veel borden tegelijk schaakt", zegt Albert Jellema, eigenaar van ProBeleggen.

 Grubhub was zeer winstgevend, maar door intense concurrentie van Uber Eats en Doordash is dat teruggelopen, zegt hij. 

De markt in de VS is net zo groot als alle andere van Just eat Takeaway.com bij elkaar, voegt Jellema daar aan toe. "Je verdubbelt dus je potentie, maar er is geen synergie met andere activiteiten".

Jellema geeft Groen het voordeel van de twijfel, omdat hij tot nu toe heeft weten waar te maken wat hij beloofde.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van